با این راهکارها، مشتریان را به سمت خود بکشانید

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، ارزش چیست؟ ارزش از دید مشتری عبارتست از مجموعه شرایطی که یک محصول (کالا و خدمات) برای او ایجاد می نماید، منهای کلیه هزینه هایی که در این رابطه متوجه او می گردد.

با این راهکارها، مشتریان را به سمت خود بکشانید

نکته مهم اینکه استراتژی برای اثربخشی باید برای مشتری ارزش بیشتری نسبت به رقیب بیافریند و مفهوم این امر، خلق مطلوبیت برتر نسبت به رقیب (استراتژی های تمایز) و یا ارائه قیمت غیرقابل رقابت (استراتژی های رهبری هزینه) است. برای خلق ارزش برای مشتری باید ابتدا مطلوبیت از دیدگاه مشتری را به درستی شناخت. مطلوبیت برای مشتری از پاسخگویی مناسب به احتیاجهای او برمی خیزد. این مفهوم نشان می دهد که برای دستیابی به مزیت رقابتی (برای سازمان) و ارزش (برای مشتری)، باید احتیاجهای اساسی مشتری را شناخت و (بهتر از رقیب) به آنها پاسخ داد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مرحله اول این الگو، شناخت احتیاجهای اساسی مشتری (نسبت به محصولات سازمان) است. برای این امر ابتدا باید پرسید آیا شناخت ما از احتیاج مشتری واقعی است؟ شناخت احتیاج واقعی مشتری یک عامل مهم در ایجاد ارزش برای اوست. در یک بیمارستان خصوصی که علی رغم کوشش زیاد برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی باانتقاد مشتریان اصلی همراه بود، معین شد آنچه مراجعان مقدم بر خدمات درمانی انتظار دارند توجه ویژه و احساس تشخص است. هدف مشتری از خرید یک ساعت گرانقیمت نیز صرفاً دانستن زمان نیست، بلکه آنان به احساس تمایزی که استفاده از یک نام تجاری برجسته ایجاد می گردد احتیاج دارند و اگر شرکت در ایجاد این احساس کوتاهی کند، مشتریان خود را به نفع رقیبی که می تواند این احساس را بهتر ایجاد کند، از دست خواهد داد.

شناخت احتیاج یک مشتری، باید عینی و مبتنی بر واقعیت باشد. در اینگونه موارد نمی توان بر برداشتهای ذهنی و فردی (حتی افراد با سابقه و با تجربه) تکیه داشت. لازمه این کار ایجاد و فعال کردن ساز وکارهای ضروری به منظور تعامل، گردآوری داده و تحلیل آنها برای درک عمیق و صحیح از احتیاج و انتظارات مشتری است. مطالعه بازار، تحلیل شکایات مشتریان، تحلیل اطلاعات مراکز فروش (POINT OF SALE) و شبکه توزیع و اقدام برای تجربه، هریک می توانند در راستای ایجاد این شناخت موثر و مفید باشند.

این فعالیتها، نه به عنوان یک کار مقطعی، بلکه به عنوان یک فرایند مستمر مورد احتیاج است زیرا، رفتار بازار متاثر از سایر عوامل محیطی (فناوری، قوانین، …) تغییـر می یابد و هرروز ابعاد نوی از احتیاج مشتری را متجلی می سازد.

درک احتیاجهای نو مشتری (زودتر از رقبا) و پاسخ موثر به آن، به منزله کشف و استفاده از یک فرصت استراتژیک در خلق مزیت رقابتی برای سازمان است. احتیاجهای پنهان، گنج ارزشمند سازمانها به شمار می آید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1168

به "با این راهکارها، مشتریان را به سمت خود بکشانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این راهکارها، مشتریان را به سمت خود بکشانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید