بررسی مشخصات پرادو
به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران | سرویس خودرو - پرادو یک خودروی شاسی بلند میانه قامت شهری به شمار می رود که نسبت نزدیکی با تویوتا لندکروز دارد. در واقع می توان پرادو را یکی از شاخه های جانبی خودروی لندکروز و از مشتقات این خودروی نام آشنا به شمار آورد. خودروی لندکروز از جمله محصولات قدیمی شرکت تویوتا است که سابقه تولید آن به دهه هشتاد میلادی می رسد. پس از آن خودروی لندکروز در قالب نسل های مختلف به حیات خود ادامه داد و زمینه ساز ساخت محصولات جدید و مشابهی شد.
در حال حاضر نمونه های موجود از خودروی Prado بر پایه پلتفرم J120 تویوتا طراحی می شود. نسل های پیشین این خودرو نیز از پلتفرم خانواده J تویوتا بهره می بردند و بر اساس پلتفرم J70 و J90 ساخته شده بودند. خودروی Prado به شکل عمده و محسوس در قالب نسل چهارم خود بود که وارد ایران شد. البته نمونه هایی از نسل سوم این خودرو نیز در بازار خودروی ایران عرضه شد. از میان مدل های موجود از این خودرو که وارد بازار ایران شدند می توان به مدل های GX، VX، TX و TX-L اشاره کرد.
البته اکنون چند سالی است که دیگر خودروی Prado به ایران وارد نمی شود. دلیل این امر هم تغییر قوانین مربوط به واردات خودرو و ممنوعیت ورود خودوهایی است که از وجود موتوری با گنجایش بالاتر از 2500 سی سی بهره می برند. با این حال همچنان می توان به راحتی نسخه های دست دوم خودروی Prado را در بازار خودروی ایران یافت. از همین رو خالی از لطف نیست که در مطلب پیش رو به این خودروی شناخته شده و محبوب شاسی بلند بپردازیم و از توانایی های آن باخبر شویم. ابتدا بهتر است از مشخصات فنی این خودرو شروع کنیم.
مشخصات فنی خودروی پرادو
خودروی پرادو از همان نسل های قدیمی تر خود علاوه بر مدل های بنزینی در قالب مدل های دیزلی نیز تولید می شد. با این حال این خودرو نیز مانند بسکمک از خودروهای وارداتی تنها در قالب مدل بنزینی وارد بازار خودروی ایران شده است. مدل وارداتی این خودرو که به صورت عمده در بازار عرضه شده، به یک موتور بنزین سوز تنفس طبیعی مجهز است که از گنجایشی معادل 3956 سی سی بهره می برد. موتوری که از وجود 6 سیلندر خورجینی و 24 سوپاپ از نوع DUAL VVTI برخوردار است.
حدبیشتر توان خروجی موتور به کار رفته در این خودرو معادل 271 اسب بخار با احتساب 5600 دور در دقیقه است و حدبیشتر گشتاور تولیدی آن نیز به 381 نیوتن متر با احتساب 4400 دور در دقیقه می رسد. بیشتر نمونه های موجود از خودروی Prado در بازار ایران به جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی مجهز هستند.
معمولا خودروهایی که از وجود جعبه دنده دستی بهره می برند شتاب بهینه تری را به نمایش می گذارند. با این حال خودروی پرادو چه در قالب نسخه دستی و چه در نسخه اتوماتیک خود از شتاب مناسبی بهره می برد.
به گونه ای که شتاب صفر تا صد این خودرو رقمی مابین 8.5 تا 9 ثانیه براورد می شود. رقمی که برای یک خودروی شاسی بلند شهری کاملا مناسب به نظر می رسد و وجهه ای اسپورت به آن می بخشد. حدبیشتر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو نیز رقم 200 کیلومتر در ساعت است.
اگرچه خودروی پرادو به لحظ توانایی های فنی حرف های فراوانی برای گفتن دارد اما از نظر میزان مصرف سوخت نمی توان این خودرو را یک محصول توانمند نامید. میزان متوسط مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی حدود 12.5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. رقمی که البته برای یک خودروی شاسی بلند چندان عجیب نیست اما در مجموع می توانست بهینه تر از حالت فعلی باشد.
این موضوع در مورد استاندارد آلایندگی این خودرو که روی حالت یورو 3 قرار گرفته است نیز صادق است. با این حال خودروی پرادو از نظر سیستم تعلیق و سیستم ترمز به خوبی گلیم خود را از آب بیرون می کشد و عملکرد مناسبی را به نمایش در می آورد. در مجموع خودروی پرادو به عنوان یک خودروی شاسی بلند و میانه قامت شهری تمام انتظارات مهم خریداران خود را برآورده می کند و به طور کامل نمره قبولی می گیرد. برای کسب آگاهی بیشتر از جزییات فنی این خودرو می توانید به جدول زیر مراجعه کنید.
مشخصات فنی خودروی پرادو | |
طول خودرو | 4950 میلی متر |
عرض خودرو | 1885 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1890 میلی متر |
فاصله موجود میان دو محور خودرو | 2790 میلی متر |
نوع موتور خودرو | بنزین سوز تنفس طبیعی |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر خورجینی |
تعداد سوپاپ | 24 سوپاپ از نوع DUAL VVTI |
گنجایش موتور خودرو | 3956 سی سی |
حدبیشتر توان خروجی موتور خودرو | 271 اسب بخار با احتساب 5600 دور در دقیقه |
حدبیشتر گشتاور تولیدی موتور خودرو | 381 نیوتن متر با احتساب 4400 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده خودرو | 4 سرعته اتوماتیک - 5 سرعته دستی |
نوع سیستم تعلیق جلوی خودرو | بازوی جناقی دوگانه |
نوع سیستم تعلیق عقب خودرو | تعلیق بادی چهار میله ای |
گنجایش مخزن سوخت خودرو | 150 لیتر |
نوع سیستم ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع سیستم ترمز عقب | دیسکی خنک شونده |
اندازه و نوع لاستیک ها | 265/65R18 |
امکانات و قابلیت های خودری پرادو
خودروی پرادو برای افزایش هر چه بیشتر ثبات و پایداری خود به سیستم های متعددی مجهز شده است. سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD جزو قابلیت هایی هستند که در بسکمک از خودروهای جدید وجود دارند. بنابراین به کار رفتن آنها در خودروی Prado نکته عجیب و غیر منتطره ای محسوب نمی شود. سوای موارد یاد شده این خودرو به سیستم های مکملی نظیر ATRC نیز مجهز است. سایر قابلیت های مکمل که به منظور افزایش ثبات و پایداری در این خودرو گنجانده شده اند یا به منظور هدایت و کنترل هوشمند آن به کار رفته اند نیز به ترتیب زیر هستند.
- سیستم کمکی ترمز BAS
- سیستم کنترل پایداری خودرو VSC
- سیستم کنترل لغزش خودرو TRC
- سیستم مدیریت کنترل پایداری پویا در خودرو VDIM
- سیستم کنترل اتوماتیک سرعت هنگام حرکت در سر پایینی DAC
- سیستم کنترل اتوماتیک سرعت هنگام حرکت در سر بالایی HAC
- سیستم کنترل هوشمند یا کروز کنترل
خودروی Prado برای حفظ امنیت سرنشینان خود به تعداد قابل توجهی کیسه هوای ایمنی مجهز شده است. این کیسه های هوا مواردی نظیر کیسه هوای ایمنی راننده، کیسه هوای ایمنی سرنشین صندلی جلو، کیسه هوای ایمنی پرده ای، کیسه هوای زانویی سرنشینان ردیف جلو و کیسه هوای ایمنی جانبی سرنشینان ردیف جلو و عقب را در بر می گیرد. این خودرو همچنین امکان رانندگی تحت سه حالت مختلف عادی، اسپورت و اقتصادی (رانندگی در حالت مصرف بهینه سوخت) را هم در اختیار رانندگان خود قرار می دهد.
به کمک سیستم هوشمند ورورد بدون کلید و همچنین دکمه استارت هوشمند، رانندگان این خودرو نیازی به استفاده از کلید برای تعامل با خودرو نخواهند داشت. از نظر برخورداری از امکانات رفاهی نیز این خودرو عملکرد بسیار مناسبی دارد. مسلما مهم ترین قابلیت رفاهی خودروی Prado سیستم سرگرمی آن است. این سیستم سرگرمی شامل یک نمایشگر 9 اینچی در بخش جلوی خودرو می شود. علاوه بر آن سرنشینان ردیف عقب این خودرو هم از نمایشگر مختص به خود برخوردارند.
سیستم سرگرمی این خودرو همچنین شامل یک سیستم صوتی نسبتا مجهز می شود. سیستمی که علاوه بر امکان پخش رادیوی AM و FM از وجود قابلیت بلوتوث هم بهره می برد و در کنار پخش فایل های MP3 و DVD به درگاه USB و AUX و درگاه مختص به آیپاد نیز مجهز است. سایر امکانات و قابلیت های مهم به کار رفته در خودروی پرادو را نیز می توانید در ادامه متن پیش رو به شکل فهرست وار مشاهده کنید.
- مجهز به سنسور پارک عقب
- برخورداری از دوربین عقب همراه با قابلیت نمایش در نمایشگر اصلی خودرو
- بهره مندی از کمربند ایمنی و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
- وجود قفل مرکزی
- مجهز به سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک ها
- برخورداری از فرمان برقی EPS تلسکوپی با قابلیت تنظیم که به روکش چرمی مجهز بوده و کلیدهای تنظیمات سیستم صوتی و کنترل های نمایشگر خودرو روی آن تعبیه شده است
- امکان تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو به شکل برقی
- بهره مندی از قابلیت سردکن در صندلی راننده و صندلی سرنشین جلو
- وجود تودوزی چرمی در خودرو
- برخورداری از آینه وسط الکتروکرومیک
- بهره مندی از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم سه گانه دما برای سرنشینان جلو و عقب خودرو
- وجود نور پایین و نور بالای ال ای دی در سیستم روشنایی خودرو
- امکان روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلوی خودرو
- برخورداری از چراغ روشنایی روز و مه شکن
- مجهز به سنسور باران
- بهره مندی از تایمر برف پاک کن
- وجود شیشه های برقی در خودرو
- برخورداری خودرو از آینه های تاشو برقی با خصلت جمع شوندگی اتوماتیک و امکان تنظیم برقی آنها
- وجود راهنما روی چراغ های خودرو
- بهره مندی از سان روف
- مجهز به محفظه خنک کننده
- وجود درب برقی برای صندوق عقب خودرو
همان گونه که مشاهده می شود خودروی شاسی بلند و نام آشنای تویوتا در تمام بخش های خود به امکانات و قابلیت های متعدد و متنوعی مجهز است. بنابراین از نظر آپشن نمی توان هیچ عیب و ایرادی را به این خودرو وارد دانست.
مشخصات ظاهری خودروی پرادو
نوع طراحی ظاهری خودروی پرادو بیش از محصولات کراس اور و شبه شاسی بلند، به خودروهای شاسی بلند واقعی شباهت دارد. به این معنی که از پیچیدگی های مختص به ظاهر محصولات کراس اور که برای جلب نظر مشتری در نظر گرفته شده اند خبری در این خودرو نیست و همه چیز مانند محصولات شاسی بلند بزرگ جثه در اوج سادگی طراحی شده است.
نمای جلو
چراغ های جلوی این خودرو از حالتی کشیده برخوردارند و زوایای تند و تیزی را به نمایش در می آورند. بخش جلو پنجره در نسخه های جدیدتر این خودرو حالت پهن تری نسبت به سابق یافته است و دو چراغ جلوی این محصول را به یکدیگر پیوند می دهد. کمی پایین تر از آن سپر جلوی این خودرو قرار گرفته که در عین ساده بودن از حالتی نسبتا ستبر برخوردار است. در مجموع می توان سادگی نسبی موجود در خودروهای شاسی بلند بزرگ جثه را در نمای جلوی این محصول میانه قامت نیز مشاهده کرد.
نمای کناری
این سادگی نسبی در دو نمای دیگر خودروی پرادو نیز مشاهده می شود. در نمای کنار، گلگیرهای این خودرو از حالت برجسته ای برخوردارند و بدنه کناری آن را تا حدی تنومندتر از حالت عادی نشان می دهند. نقش خطوط حجم دهنده در این نما نیز بیش از هر نقطه در بخش پایینی بدنه این خودرو خودنمایی می کند.
نمای عقب
نمای عقب خودروی پرادو از خصلتی مشابه با خودروهای شاسی بلند بزرگ جثه بهره می برد و نوعی سادگی توام با صلابت را بازتاب می دهد. درب محفظه پشتی این خودرو بخش مهمی از نمای عقب آن را به خود اختصاص داده است. به گونه ای که فضای اندکی برای قرار دریافت چراغ های عقب این خودرو در بخش پشتی آن وجود دارد. از همین رو چراغ های عقب خودروی Prado تا حدی کوچک و باریک طراحی شده است و از حالت عمودی و نسبتا ساده ای بهره می برد. نظیر همین سادگی را می توان در نوع طراحی سپر عقب این خودرو نیز مشاهده کرد. البته هم نوع طراحی چراغ ها و هم شکل سپر عقب در نمونه های جدید خودروی Prado بهتر از قبل شده و حالتی مدرن به خود گرفته است.
نمای داخل
طراحی فضای داخلی خودروی پرادو نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است. در بخش هایی از داشبورد، درها و حتی فرمان این خودرو از طرح چوب استفاده شده که تنوع مناسبی به ظاهر فضای کابین آن بخشیده است. البته در طراحی بخش هایی از کابین این خودرو مواد پلاستیکی به کار رفته است. موادی که می توانستند از جنس بهتری انتخاب شوند. با این حال از نظر نوع طراحی نمی توان ایراد خاصی را به فضای داخلی خودروی Prado وارد دانست.
از نظر میزان فضای در نظر گرفته شده برای جا دادن مسافران و فضای مختص به حمل بار نیز این خودرو مانند یک خودروی شاسی بلند واقعی عمل کرده است. به هر حال می توان به نمای داخلی و خارجی این خودرو هم مانند کیفیت بخش فنی یا کمیت امکانات و قابلیت های به کار رفته در آن نمره قبولی داد.
قیمت خودروی پرادو
همان گونه که به آن اشاره شد با توجه به وارد نشدن خودروی پرادو به ایران مسلما نسخه های کار نکرده این خودرو فعلا در بازار داخل موجود نیست. بنابراین برای علاقه مندان به این محصول چاره ای جز رفتن به سراغ نمونه های دست دوم باقی نمی ماند. در حال حاضر نسخه های دست دوم این خودرو با توجه به کیفیت و سال ساخت آنها در محدوده قیمت 300 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان معامله می شوند. هرچند که نمونه هایی با قیمتی بیشتر از محدوده یاد شده نیز وجود دارد.
البته شاید بتوان با کمی جستجو نمونه های زیر 300 میلیون تومانی این خودرو را نیز در بازار آزاد یافت. به هر حال در صورتی که بتوانید نسخه ای تمیز از این خودرو را با قیمت مناسب بیابید، این خودرو می تواند بسیار بهتر از خودروهای کار نکرده چینی به شما خدمت کند. در سرانجام این مطلب شما را به مشاهده ویدیویی از مدل 2016 این خودرو دعوت می کنیم.
منبع: setare.com