فراوری میلیونی واکسن از خرداد 1400، ماجرای توقف واردات واکسن هندی

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن تشریح فرایند واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 در کشور، به فرایند آماده سازی واکسن های در دست فراوری نیز اشاره نمود.

فراوری میلیونی واکسن از خرداد 1400، ماجرای توقف واردات واکسن هندی

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، محمدرضا شانه ساز، صبح شنبه 11 اردیبهشت 1400 در نشست خبری مجازی، در ابتدا به ارائه گزارشی از شرایط بازار دارویی کشور پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به شیوع کرونا در پیک چهارم، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از حوزه های وزارت بهداشت، با تحریم های ظالمانه مشغول خدمت رسانی به مردم بوده است و این وظیفه در دوران کرونا نیز تداوم یافته است.

شانه ساز اضافه کرد: در سال 99 نسبت به سال 98 معادلات ارزی ما به دلیل شیوع کرونا به هم ریخت و 2 درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی 31 درصد کاهش داشتیم. 45 درصد تغییر مثبت در بازار تجهیزات پزشکی داشته ایم و 22 درصد کاهش واردات داشته ایم. در حوزه مکمل ها و فرآورده های طبیعی شاهد کاهش 74 درصدی هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بازار ریالی دارو، در سال 99، 82 درصد به نفع فراوری داخل چرخش مثبت داشته ایم.

شانه ساز گفت: کاهش سهم واردات چه از لحاظ ارزبری و واردات، اعداد بسیار گویا و قابل قضاوت است که رویکرد وزارت بهداشت، حمایت از فراوری داخل بوده و جهش فراوری رخ داده است. ما ظرف 45 روز پیروز شدیم به فراوری روزانه 45 میلیون عدد ماسک برسیم. در زمینه کیت تشخیصی کاملاً خودکفا شده ایم و در حوزه داروهای کرونایی پیروز شدیم ظرف کمتر از سه ماه به فراوری این داروها برسیم، چون می دانستیم جهان با ما بازی خواهد نمود.

وی اضافه کرد: در زمینه فراوری واکسن نیز توانسته ایم به پیروزیت های خوبی برسیم. البته همه آن چیزی که لازم بود برای تأمین واکسن کرونا انجام دادیم و امروز امیدواریم بتوانیم در خرداد 1400 اولین مجموعه میلیونی فراوری واکسن را داشته باشیم و می توانیم تا انتها سال کار واکسیناسیون عمومی را به انتها برسانیم.

شانه ساز ادامه داد: در زمینه اصالت محصولات سلامت محور نیز غفلت ننموده ایم و به وسیله سامانه تی تک، توانسته ایم کنترل خوبی داشته باشیم. ما توانسته ایم همه محصولات سلامت محور وارداتی را برچسب گذاری کنیم و از هموطنان می خواهیم در این جهت همراه ما باشند.

وی اضافه کرد: کوشش ما بر این است که فراورینمایندگان دارو در حداقل زمان مجوزهای لازم را برای فراوری محصولات خود بگیرند و این حمایت ها تداوم داشته است.

شانه ساز در ادامه جوابگوی سوالات خبرنگاران بود.

رئیس سازمان غذا و دارو، پیرامون شرایط تأمین واکسن کرونا در کشور، گفت: در بحث استفاده از واکسن کرونا در جهان شاهد آپارتاید و تبعیض هستیم و بیشتر کشورها نگرانند. ما برای واردات هر آنچه لازم بود انجام دادیم و برنامه ریزی کردیم و مبالغ لازم را واریز کردیم، اما آنچه قرار بود به وسیله کوواکس تا 10 فروردین دریافت می کردیم می بایست 4.5 میلیون دوز باشد که فقط 708 هزار دوز دریافت نموده ایم.

وی ادامه داد: تا به امروز 2.2 میلیون دوز واکسن وارد نموده ایم که می بایست 7 تا 8 میلیون دوز وارد می شد که محقق نشده است.

شانه ساز اضافه کرد: حدود 49 شرکت بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند که برای 35 شرکت معرفی نامه صادر شد اما تا امروز نتوانسته اند مستندات واردات را اعلام نمایند.

وی گفت: قرار نیست بابت واکسن کرونا پولی از مردم دریافت گردد و واکسن های وارداتی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

شانه ساز تاکید نمود: در زمینه فراوری نیز 4 شرکت پیروز به دریافت مجوز انجام مطالعات بالینی شده اند و دو شرکت هم مجوز فراوری مشترک را دریافت نموده اند.

وی ادامه داد: ما از بحث واردات و تأمین نیازها در زمان های کوتاه غافل نبوده ایم، اما تکیه اصلی ما بر واکسن فراوری داخل است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با کمپانی هندی برای واردات 2.5 میلیون دوز واکسن قرارداد داشتیم که برای 500 هزار دوز هزینه پرداخت شده بود، دادستانی این کشور اجازه نداد بیشتر از 125 هزار دوز وارد کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 819

به "فراوری میلیونی واکسن از خرداد 1400، ماجرای توقف واردات واکسن هندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری میلیونی واکسن از خرداد 1400، ماجرای توقف واردات واکسن هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید