خبرنگاران وزارت بهداشت روش های مدیریت استرس در بحران کرونا را اعلام نمود

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، تهران - خبرنگاران - مدیرکل دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روش های مدیریت استرس و اضطراب را در زمان بحران اپیدمی ویروس کرونا گفت.

خبرنگاران وزارت بهداشت روش های مدیریت استرس در بحران کرونا را اعلام نمود

به گزارش وزارت بهداشت، احمد حاجبی روز شنبه اضافه کرد: در مواقع بحران، نشانه های استرس را در خود بشناسید. هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم. آگاهی به نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است. برای مثال تحریک پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بی خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرک، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، و حالت تهوع و سایر مسائل گوارشی از علایم اضطراب است.

وی اضافه کرد: در شرایط بحرانی افراد واکنش های متفاوتی مانند، اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی و دوگانگی، یا احساس کرختی دارند، به خاطر داشته باشید که در بحران ها معمولا اتفاق ها غیرطبیعی هستند، اما اکثرا واکنش های افراد طبیعی است. به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، یا غیرطبیعی بودن نزنید. کاری که شما انجام می دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.

حاجبی گفت: در محل کار، از روش های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس بهره ببرید، حرکات کششی و نرمش، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام بخش، یا نیایش کردن می تواند به کاهش تنش شما یاری کند. سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانی ها دور کنید.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی کار نمی کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید. نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی ها و علایق خود بپردازید، ورزش کنید و کارهایی را که برای شما آرامش بخش است، در برنامه تان بگنجانید.

وی اضافه کرد: فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنید، افرادی که با آنها کار می کنید را بشناسید. از آنها در خصوص نگرانی هایشان سؤال کنید و اگر راحت بودید در خصوص نگرانی های خود نیز به آنها بگویید. صحبت های خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنید و در خصوص موضوع های دیگر نیز صحبت کنید. از یکدیگر حمایت کنید و حال هم را بپرسید. افراد معمولا هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه می نمایند، به یکدیگر بازخورد مثبت بدهید و کوشش و جدیت افراد را تشویق کنید.

حاجبی توضیح داد: ضروری است در جریان اطلاعات و اخبار روز باشید، مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی را محدود کنید. چک کردن مکرر شبکه های مجازی می تواند استرس شما را بیشتر نموده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی احتیاج دارید محدود کند.

وی گفت: مراقب باشید که در شرایط بحرانی هم، اصول برخورد حرفه ای را در برخورد با بیماران و مسائل آن ها حفظ کنید. بخشی از فرآیند بهبود بیماران مربوط به مشاهده حالت کاملا حرفه ای کادر درمان است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: در بحران ها موارد زیادی پیش می آید که خارج از کنترل ماست. سعی کنید فقط بر مواردی که در کنترل شماست، تمرکز کنید و بیش از حد به بخش هایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید فکر نکنید.

وی درباره کنترل استرس در خانواده گفت: دغدغه ها و نگرانی های خانوادگی را مدیریت کنید. با نزدیکان خود در خصوص برنامه های کاری خود، زمان و روشی که می توانند با شما در تماس باشند و همچنین نگرانی هایشان صحبت کنید. سعی کنید برنامه منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشید.

وی تاکید نمود: از خودتان مراقبت کنید. تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید. تغذیه سالم داشته باشید. مصرف کافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید.

حاجبی اظهار داشت: در صورتی که احساس کردید به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا تحت فشار زیادی هستید، از روانپزشک یاری بگیرید.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 31

به "خبرنگاران وزارت بهداشت روش های مدیریت استرس در بحران کرونا را اعلام نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزارت بهداشت روش های مدیریت استرس در بحران کرونا را اعلام نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید