خبرنگاران وکیل بین المللی فوتبال: در شرایط فعلی فیفا دخالتی در قرارداد بازیکنان و باشگاه ها ندارد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، تهران- خبرنگاران- وکیل بین المللی فوتبال گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از لیگ ها فیفا دخالتی در قراردادهای بازیکنان و باشگاه ها ندارد.

خبرنگاران وکیل بین المللی فوتبال: در شرایط فعلی فیفا دخالتی در قرارداد بازیکنان و باشگاه ها ندارد

در شرایطی که شیوع بیماری کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های ورزشی جهان و حتی تعویق مسابقات المپیک توکیو شده، مسابقات لیگ های داخلی بسیاری از کشورها نیز به حالت تعلیق درآمده است. در این میان با توجه به اینکه بسیاری از لیگ ها به تعلیق در آمده و حتی ادامه لیگ و نیمه کاره ماندن آن هم معلوم نیست، بسیاری از باشگاه های بزرگ جهان اقداماتی را برای توافق با بازیکنانشان برای پرداخت مطالبات آنها در شرایط تعطیلی انجام داده اند.

غلامرضا رفیعی وکیل بین المللی فوتبال در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، روز جمعه در خصوص شرایط پرداخت مطالبات بازیکنان در شرایط تعطیلی لیگ های کشورهای مختلف گفت: این موضوع تابع مشخص و تکلیف در خصوص سه مساله است. اول اینکه آیا بازیکنان و مربیان با باشگاهی که در استخدامشان هستند، در خصوص دستمزد یا حق الزحمه آنها تا زمانی که شرایط قهری و ویژه فعلی (کرونا) ادامه دارد، توافقی انجام دهند یا خیر؛ فیفا هم توصیه اش به طرفین قرارداد یعنی بازیکنان و مربیان و باشگاه ها این است که به توافقی در این خصوص برسند.

وی افزود: موضوع دوم در صورتی است که طرفین قرارداد به توافقی دست نیابند. در این مورد فیفا در سند راهنمایی که منتشر کرده، صراحتا اعلام کرده که صلاحیت دخالت در خصوص موضوع را ندارد و فدراسیون های عضو و قوانین ملی کشورها با توجه به قواعد عمومی قرادادها صالح به رسیدگی می باشند زیرا قوانین داخلی هر کشور نسبت به کشوری دیگر متفاوت است اما فیفا پیشنهادش این بود که اکر یکی از طرفین قرارداد به ویژه باشگاه بخواهد به دلیل شرایط کرونا(فعلی)، قرارداد را معلق کند، به طور حتم ترتیباتی را در خصوص حق الزحمه ای که در دوران تعلیق به مربیان و بازیکنان پرداخت خواهد کرد و نیز حمایت های پزشکی و درمانی ارائه خواهد، بیاندیشد. به عبارتی دیگر اگر باشگاهی قصد داشت از قواعد حقوقی و قراردادی برای تعلیق قرارداد با مربیان و بازیکنان استفاده کند، بازیکن و مربی به طور کامل در ایام تعلیق به خصوص از حیث دستمزد به حال خود رها نشود. برای مثال حداقل حقوق و دستمزد به مربیان و بازیکنان پرداخت شود. البته این پیشنهاد فیفا است اما مقررات مربوط به تعلیق قراردادهای کار در هر کشوری تابع قوانین داخلی همان کشور بوده که اگر کارفرما قصد داشت قرارداد را به دلیل شرایط اضطراری، به خاطر شرایط تعلیق کند، تکلیف حقوق، حداکثر تداوم مدت تعلیق چند ماه است و اگر شرایط منجر به تعلیق ادامه پیدا کند، روابط فی مابین بازیکنان و مربیان با باشگاه چگونه مشخص تکلیف خواهد شد. این موضوع به طور حتم تابع قرارداد مربیان و بازیکنان با باشگاه و نیز قوانین ملی هر کشوری مشخص و تکلیف خواهد شد.

وکیل بین المللی فوتبال افزود: موضوع سوم در خصوص امکان استفاده بازیکن و باشگاه از شرط حق فسخ قرارداد می باشد. یعنی یکی از طرفین یا دو طرف به موجب قرارداد یا قانون ملی دارای حق سرانجام دادن به قرارداد باشند و این حق در زمان بروز شرایط قهری به طور قانونی به یکی از طرفین یا هر دو طرف اهدا شده باشد. این موضوع نیز تابع مفاد قرارداد طرفین و قوانین ملی حاکم بر قرارداد است و فیفا در خصوص موضوع تکلیفی را برای طرفین قرارداد مقرر نکرده و در این موضوع دخالتی نخواهد کرد. موضوع حائز اهمیت این است که فیفا به گونه ای حق فدراسیون های ملی و سازمان های لیگ ملی را به رسمیت شناخته که سرانجام فصل را با توجه به شرایط فعلی تمدید کنند و به همین ترتیب تاریخ شروع فصل جابجایی را نیز تمدید و بر همین اساس تاریخ دیگری را برای شروع فصل جدید یا بعدی مشخص کنند.

رفیعی گفت: این موضوع در خصوص بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در لیگ ایران نیز صدق می کند و قرارداد منعقد شده مابین طرفین تابع مقررات حاکم بر کشور محل خدمت یعنی ایران است.

وی تاکید کرد: بنابراین بازیکنان و مربیان اگر با باشگاه ها توافق نکنند، با دو فرض تعلیق قرارداد تا زمان رفع شرایط ویژه(کرونایی) و یا با امکان فسخ یکی از طرفین یا هر دو طرف قرارداد بر اساس قرارداد و قوانین ملی حاکم بر آن روبرو خواهند بود. توجه داشته باشید که فیفا خود اعلام کرده که صلاحیتی برای دخالت در مقررات تک تک کشورها ندارد و آن را تابع قرارداد و قوانین ملی کشورها در زمینه حقوقی دانسته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 100

به "خبرنگاران وکیل بین المللی فوتبال: در شرایط فعلی فیفا دخالتی در قرارداد بازیکنان و باشگاه ها ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وکیل بین المللی فوتبال: در شرایط فعلی فیفا دخالتی در قرارداد بازیکنان و باشگاه ها ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید