خداحافظی با آیفون 6S؛ شاهکار دوران استیو جابز و تیم کوک دیگر آپدیت نمی شود

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، در سال 2015، اگر کودکی متولد می شد و والدینش همزمان با تولد او، یک آیفون 6S برای خود می خریدند، اکنون آن فرزند که 7 سال دارد می توانست از همان گوشی در حالی استفاده کند که در حال حاضر، از جدیدترین نسخه iOS بدون اینکه هنگ و لگ بسیار آزاردهنده ای داشته باشد بهره می برد.

خداحافظی با آیفون 6S؛ شاهکار دوران استیو جابز و تیم کوک دیگر آپدیت نمی شود

در جریان رویداد WWDC 2021 بود که متوجه شدیم اپل یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند. در کمال ناباوری، آیفون 6S و 6S پلاس برای دریافت iOS 15، واجد شرایط شدند. اتفاقی که نه تنها کاربران این گوشی بلکه بسیاری از کاربران را شگفت زده کرد. البته این شگفتی با خوشحالی زاید الوصفی برای کاربران سری آیفون 6S همراه شد چرا که بعد از گذشت 6 سال، همچنان این محصول آپدیت دریافت می کرد. همه تصور می کردند iOS 14 دیگر باید آخرین آپدیتی باشد که این گوشی ها دریافت می کنند اما اپل متوجه شد که این محصول ارزش و محبوبیتش آنقدر زیاد هست که یک سال دیگر هم فضا برای آپدیت داشته باشد.

اکنون یک سال از آن مراسم می گذرد و می دانیم دیگر این گوشی ها قرار نیست iOS 16 را دریافت کنند. اما نکته تحسین برانگیز اینجاست که حتی تا سال قبل هم آیفون 6S می توانست بدون اینکه هنگ قابل توجه یا مشکل نرم افزاری متعددی داشته باشد، کاربران را همراهی کند. حتی حالا هم شرایط همین است. واقعاً باید به اپل در طراحی این شاهکار فراموش نشدنی آفرین گفت! حتی حالا که دیگر آپدیتی برای این دو گوشی محبوب عرضه نمی شود، اصلا دلیل نمی شود که کاربران آن ناراحت یا نگران باشند.

این سری از آیفون ها از لحاظ دریافت آپدیت، رکورد جاودانه ای را به ثبت رساندند. چرا که یک خروجی مراسم WWDC 2022 اپل این بود که آیفون 7 هم دیگر قرار نیست iOS 16 را دریافت کند. اگر این اتفاق می افتاد، آیفون 6S دیگر تنها گوشی اپل با شش سال آپدیت نرم افزاری لقب نمی گرفت. حال شاید این پرسش برای شما به وجود آمده باشد که چرا آیفون 7 علی رغم توان سخت افزاری بالایی که دارد، این آپدیت نو را دریافت نمی کند. همچنین شاید از خود بپرسید آیا سیاست آپدیت شش ساله قرار است در آینده تکرار شود یا ممکن است شاهد کاهش این اندازه باشیم؟

توجه داشته باشید این متن بیشتر جنبه تحلیلی بر اساس نظر شخصی دارد. بنابراین نباید آن را یک گفته رسمی در نظر بگیرید.

آیا آیفون 6S از لحاظ دریافت آپدیت، بهترین گوشی قابل استفاده در سال 2022 است؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که آیفون 6S اصلا قرار نبود شش سال آپدیت دریافت کند و اینگونه خبرساز شود. البته وقتی می گوییم شش سال، منظورمان شش نسخه آپدیت iOS است در غیر این صورت اگر از لحاظ نرم افزاری بخواهیم بگوییم، این گوشی و مدل پلاس آن در واقع 7 سال آپدیت شدند. اپل معمولا گوشی های خود را از همان ابتدا تا به امروز، پنج سال از لحاظ دریافت iOS و شش سال از لحاظ نرم افزاری پشتیبانی کرده است. اما مهندسین شرکت آمریکایی در نهایت متوجه شدند که این دو محصول، قادر به دریافت آپدیت iOS 15 هستند. نکته جالب اینجاست که این دو گوشی همچنان می توانند به خوبی نیاز کاربران را برطرف کنند. البته باید با نمایشگر کوچک و پر حاشیه آن ها بسازید و طول عمر پایین باتری را هم که بعد از هفت سال باید حداقل 2 بار تعویض شده باشد هم باید به دردسرهای نگه داری آیفون 6S اضافه کرد.

قطعا بعد از گذشت پنج یا شش سال، انتظار می رود آیفون 6S کند شده باشد، گاها لگ داشته باشد و اندکی کار کردن با آن لذت قدیم را نداشته باشد. اما این باعث نمی شود که بگوییم این گوشی غیرقابل استفاده شده است. پیام دادن، تماشای ویدیو، برقراری تماس، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و حتی انجام یک سری بازی، به راحتی در این گوشی قابل انجام است. البته انجام بازی های سنگین و گرافیکی روی این گوشی قرار نیست نتیجه دلخواه شما را رقم بزند، بنابراین نباید تصور کنید شاهکار سال 2015، همچنان در سال 2022 یک شاهکار باشد.

با این حال این گوشی همان سیستم عاملی را دارد که آیفون 13 پرو مکس دارد و تا جایی که توان دارد، می تواند از داشته های خود در راستای ارائه بهترین تجربه به کاربران استفاده کند. در این بین، باید به عملکرد اپل در بهینه سازی و ایجاد هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار هم آفرین گفت چون واقعاً سخت است یک گوشی را بعد از شش یا هفت سال همچنان در بهترین شرایط، آپدیت کرد.

چگونه آیفون 6 و 6S (نه مدل پلاس) توانستند پرفروش ترین گوشی زمان خود شوند؟

زمانی که آیفون 6 و 6 پلاس در سال 2014 رونمایی شدند، کاربران در رابطه با آن ها نظرات گوناگونی داشتند. مثلا یک سری از آن ها مشکل نمایشگر داشتند، مقاومت آن ها بسیار کم بود و زیر فشار سنگین، خم می شدند. اما با این حال عملکرد آن ها در بازار واقعاً عالی بود. دلیل آن را هم می توان تأثیر استیو جابز روی آن ها دانست. آیفون 5 آخرین گوشی بود که در زمان استیو جابز راهی بازار شد. زبان طراحی این محصول تا آیفون 8 همراه با آیفون ها باقی ماند و کاربران اپل تا آن زمان، عاشق گوشی هایی بودند که ابعاد کوچکی داشته و در بالا و پایین نمایشگر خود، حواشی زیادی داشته باشند.

در نتیجه آیفون های مدل پلاس خیلی نتوانستند توجه مردم را به خود جلب کنند. در واقع باید گفت اپل مجبور شد به خاطر تغییر سلیقه مردم، گوشی های بزرگی تولید کند در غیر این صورت عاشق گوشی های کوچک استیوجابزی بود. با این حال کاربران آنقدر به آیفون 6 و 6S علاقه نشان دادند که در سال 2014 و 2015 برای شرکت آمریکایی، یکی از بهترین دوران تاریخ رقم خورد و هیچ گوشی اندرویدی یا حتی آیفون هم نتوانست در آن زمان ها چنین پیروزیتی را تکرار کند.

از زمانی که اپل از آیفون 6 و 6S رونمایی کرد تا به امروز، بیش از 400 میلیون دستگاه از آن ها به فروش رفته که باید گفت این رقم، بیشتر از تمام آلبوم های فیزیکی، آهنگ های تکی، آلبوم های دیجیتالی، آهنگ های تکی دیجیتالی و استریم هایی است که گروه The Beatles پیروز به فروش آن ها شده است (The Beatles یک گروه راک معروف انگلیسی بود که در سال 1960 در لیورپول تشکیل شد).

از آن زمان تا به امروز همچنان این طراحی که برای دوران مشترک استیو جابز و تیم کوک بود، توانست علاقه مندان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کند اما دیگر با آیفون SE 2022 این محبوبیت به اتمام رسید. راس یانگ، یکی از معروف ترین افشاگران حوزه فناوری که تا به امروز ندیده ایم اطلاعات نادرستی را در رابطه با محصولات الکترونیکی منتشر کند، مدعی شد آیفون SE بعدی ساخته خواهد شد اما از زبان طراحی نو اپل بهره خواهد برد.

شرایط آپدیت آیفون های نو چگونه خواهد بود؟ آیا سایر گوشی ها هم 6 یا 7 سال آپدیت می شوند؟

یکی از پرسش هایی که فکر کاربران را به خود مشغول کرده این است که چرا آیفون 7 نتوانست از iOS 16 پشتیبانی کند؟ یکی از دلایل این موضوع می تواند این باشد که اپل فقط تصمیم گرفته این کار را انجام ندهد. یعنی نه قصد و نیت خاصی پشت آن است و نه چیز دیگری. شرکت آمریکایی تصمیم گرفت آیفون 6S را به مدت 7 سال پشتیبانی کند و این تصمیم هم غیر منتظره و نو بود. نه اینکه یک سیاست همیشگی باشد. همانطور که در ابتدا هم گفته شد، زمان معمول آپدیت یک گوشی آیفون 5 سال است و نه بیشتر. حال در این بین یک گوشی توانست سنت شکنی کند دلیل نمی شود سایر گوشی ها هم همینطور باشند.

البته این شرایط شاید برای آیفون های نو نظیر آیفون 13 پرو مکس تکرار شود. چون این گوشی از لحاظ سخت افزاری فوق العاده قدرتمند است. در زمان آیفون 6S، پیشرفت به گونه ای بود که یک پردازنده از نسلی به نسل دیگر به صورت چشمگیری ارتقا پیدا می کرد. اما این روزها می بینیم که هر سال توان پردازنده ها نه تنها کمتر از حد انتظار ارتقا پیدا می کند بلکه دارد به یک سطح یکسان می رسد. مثلا دیگر پردازنده های اپل آن اختلاف فاحش را با بهترین پردازنده های گوشی های اندرویدی ندارند و همگی قدرتمند تلقی می شوند. در نتیجه شاید گوشی های نو بتوانند مدت زمان بیشتری آپدیت شوند.

اگر دقت کرده باشید، سامسونگ زمان پشتیبانی از گوشی های میان رده سطح میانه خود نظیر گلکسی A53 را هم به چهار سال افزایش داده است. آن هم در اکوسیستمی که می دانیم بعد از گذشت سه یا چهار سال، به شدت از کیفیتش کاسته می شود (در سطح میان رده). این چهار سال پشتیبانی دقیقا برای پرچم دارهای پریمیوم شرکت کره ای هم وجود دارد. بنابراین می توان گفت وقتی سامسونگ میان رده اش را تا این اندازه آپدیت می کند، چرا اپل پرچم دارش را بیش از 5 سال آپدیت نکند؟ اما برای آیفون 6S اصلا قرار نبود iOS 15 عرضه شود. این یعنی آیفون 7 هم قطعا نباید iOS 16 را دریافت می کرد که این اتفاق برای مورد آخر رخ داد.

هرچند یک سری چالش هایی هم وجود دارد که شاید اجازه ندهد اپل چنین تصمیم سخاوت مندانه ای را برای سایر گوشی هایش در پیش بگیرد. نخست اینکه اگرچه توان سخت افزاری گوشی ها به آن شکلی که انتظار می رفت افزایش پیدا نمی کند، اما نرم افزارها روز به روز نیازمندی های سخت افزاری نوی پیدا می کنند. یعنی حتی شده یک قابلیت کوچک و کم اهمیت باید در سخت افزار وجود داشته باشد تا بتواند نرم افزار نو را پشتیبانی کند. درست مثل ویندوز 11. در حالی که سیستم های اقتصادی نو می توانند آن را اجرا کنند، قدرتمندترین سیستم های قدیمی نمی توانند چرا که مثلا از تراشه TPM 2.0 پشتیبانی نمی کنند. بنابراین به نظر می رسد پردازنده ها حتی اگر توان بالایی داشته باشند، یک سری نیازمندی ها وجود دارد که شاید از آن ها پشتیبانی نکنند.

یک دلیل دیگر شاید رم باشد. رم، یک سخت افزار مهم برای اجرای چندین اپلیکیشن به صورت همزمان است. اگر اپلیکیشن های آینده حجم بالایی داشته باشند، 6 گیگابایت حافظه رم در آیفون 13 پرو مکس شاید برای آن ها کافی نباشد. توجه داشته باشید در رابطه با پنج یا شش سال بعد صحبت می کنیم که شاید این اندازه رم اصلا کافی نباشد. شاید هم اپل خودش تصمیم بگیرد برای تشویق کاربران به خرید گوشی های نو، دیگر گوشی هایش را بیش از 5 سال آپدیت نکند. چون با آپدیت آیفون 6S نشان داد که می تواند این کار را انجام دهد؛ البته اگر بخواهد.

اگر فکر می کنید آیفون 7 به خاطر بهره مندی از پردازنده ضعیف یا رم کم آپدیت نمی شود، به نظر می رسد در اشتباه هستید. چون اندازه رم آن درست به همان اندازه آیفون 8 است و از طرفی پردازنده آن هم آنقدری ضعیف نیست که توانایی پردازش قابلیت های نرم افزاری iOS 16 را نداشته باشد. بنابراین به نظر می رسد همه چیز به خود اپل بستگی دارد و این پاسخ نهایی خواهد بود که حتی می تواند محدودیت های سخت افزاری را هم توجیه غیرمنطقی جلوه دهد.

حال باید دید تصمیم شرکت آمریکایی چه خواهد بود. نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا فکر می کنید اپل گوشی های دیگری را به مدت بیش از 5 یا 6 سال آپدیت می کند؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1290

به "خداحافظی با آیفون 6S؛ شاهکار دوران استیو جابز و تیم کوک دیگر آپدیت نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با آیفون 6S؛ شاهکار دوران استیو جابز و تیم کوک دیگر آپدیت نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید