خوردن بیش از حد نمک مرگبار است ، چطور مصرف نمک را کاهش دهیم

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه هشدار داد که مردم بیش از دو برابر حد ضروری نمک می خورند و این شرایط آنها را در معرض مرگ زودرس قرار می دهد.

خوردن بیش از حد نمک مرگبار است ، چطور مصرف نمک را کاهش دهیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی بی اس نیوز سازمان جهانی بهداشت در گزارشش در این باره می گوید سدیم (نمک) که یک ماده مغذی ضروری است، در صورتی که بیش از حد خورده شود، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش می دهد. همچنین شواهد موجود مصرف بیش از حد نمک یا سدیم را با افزایش احتمال دچار شدن به سرطان معده، چاقی، پوکی استخوان و بیماری کلیوی مربوط می کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در صورت عملی شدن توصیه های کاهش مصرف نمک تا سال 2030 جان حدود 7 میلیون نفر نجات پیدا می کند. حدود 1/89 میلیون نفر در سال به علت بیماری های مربوط به مصرف نمک می میرند.

دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: رژیم های غذایی ناسالم علت اصلی مرگ و بیماری در سراسر جهان هستند. این گزارش نشان می دهد که اغلب کشورها هنوز سیاست های اجباری برای کاهش مصرف سدیم را به اجرا در نیاورده اند و مردمشان را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مسائل سلامت قرار داده اند.

مردم به طور میانگین 10/78 گرم نمک در روز مصرف می کنند. توصیه سازمان جهانی بهداشت است که این میزان به حدود 5 گرم - تقریبا یک قاشق چایخوری- در روز کاهش یابد.

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 به کاهش مصرف سدیم یا نمک تا حد 30 درصد تا سال 2025 متعهد شدند، اما به گفته سازمان جهانی بهداشت، تنها 5 درصد کشورها سیاست های فراگیر و اجباری برای کاهش نمک را به اجرا درآورده اند. این سیاست ها شامل نصب برچسب محتوای نمک روی بسته های ماده غذایی و کارزارهای رسانه ای برای تشویق کاستن از مصرف نمک هستند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین توصیه می کند که ترکیب غذاها طوری تغییر داده شود که میزان کمتری نمک داشته باشند و غذاهای پرنمک در مدرسه ها، بیمارستان ها و آسایشگاه ها محدود شوند.

شما با عمل کردن به این توصیه ها می توانید مصرف روزانه نمک یا سدیم تان را کاهش دهید:

  • در هنگام انتخاب غذاهای بسته بندی شده و آماده دقت به خرج دهید: برچسب های تغذیه ای مواد غذایی را با هم مقایسه کنید و فراورده ای را انتخاب کنید که کمترین میزان سدیم در هر وعده را داشته باشد. از جمله می توانید سبزیجات کنسروشده با برچسب بدون نمک افزوده و سبزیجات منجمد بدون سس های پرنمک را انتخاب کنید. هنگام انتخاب گوشت مرغ و سایر طیور چه تازه و چه منجمد اطمینان حاصل کنید که محلول های نمکی به آنها تزریق نشده باشد و برچسب آنها را از این لحاظ وارسی کنید.
  • مراقب چاشنی ها باشد: چاشنی هایی مانند سس سویا، سوس های سالاد آماده بطری شده، کچاپ، سس سالسای آماده، سس خردل، سبزی های ترشی یا شوری انداخته شده، زیتون ممکن است میزان بسیار بالایی سدیم داشته باشند. در پی گونه های بی نمک یا کم نمک این چاشنی ها باشید.
  • از چاشنی های جایگزین استفاده کنید:برای جایگزینی یا کاهش نمکی که هنگام پخت وپز مصرف می کنند، از مواد معطر جایگزین مانند سیر، آبلیمو، سس های عاری از نمک، گیاهان یا ادویه معطر استفاده کنید.
  • از نمک سر میز در رستوران ه استفاده نکنید: هنگامی که بیرون از خانه در رستوران غذا می خورید، تقاضا کنید نمکی به غذایتان اضافه نشود یا به جای دورچین های پرنمک از سبزی ها و میوه هایی که به آنها نمک اضافه نشده است، استفاده کنید.
  • مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید: پتاسیم به مقابله با اثرات سدیم یاری می کند و ممکن است به پایین آوردن فشار خون یاری برساند، از جمله مواد غذایی حاوی پتاسیم زیاد می توان به سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، سبزیجات، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی، ماست بدون چربی، موز، طالبی، گوجه و سس گوجه کم نمک اشاره کرد.
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1401 بروزرسانی: 19 اسفند 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1414

به "خوردن بیش از حد نمک مرگبار است ، چطور مصرف نمک را کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن بیش از حد نمک مرگبار است ، چطور مصرف نمک را کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید