رسانه ها از پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت خبر دادند

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، فرستاده ارشد دولت جو بایدن برای افغانستان پیشنهاد تشکیل یک کنفرانس رهبران طالبان و افغانستان با موضوع ایجاد دولت موقت را داد؛ اقدامی که نشان دهنده تمایل کاخ سفید به حرکت سریعتر مذاکرات صلح این کشور به جلو است.

رسانه ها از پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت خبر دادند

به نوشته وال استریت ژورنال، این ایده اخیرا توسط زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا و مذاکره نماینده صلح ارشد این کشور برای افغانستان مطرح شد. این فرمت جدید احتمالا سبب کنار گذاشتن توافق صلح مورد مذاکره قرار گرفته بین دولت ترامپ و طالبان و همچنین تاخیر احتمالی در خارج ساختن نظامیان از افغانستان خواهد شد.

نادر نادری، مذاکره نماینده ارشد دولت افغانستان به وال استریت ژورنال گفت: دولت افغانستان در حال آنالیز تمامی راه های ممکن درخصوص دستیابی به یک صلح با منزلت برای مردم کشور ما است. این جمهوری بر مبنای فداکاری های تعداد زیادی از مردم ما و شرکای بین المللی ما ساخته شده است. یک صلح با منزلت باید از اینها محافظت کند.

به گزارش پایگاه هیل، کاخ سفید با کم اهمیت اعلام کردن این برنامه پیشنهادی عنوان نمود، خلیلزاد صرفا در حال آنالیز مجموعه ای از گزینه ها برای حرکت به سمت جلو است.

کاخ سفید در بیانیه ای گفت: این گزارش به شکل دقیق شرایط فعلی را منعکس نمی کند. آمریکا هیچ طرح پیشنهادی رسمی ارائه ننموده و به آنالیز همه گزینه های مربوطه برای شرایط آینده نیروها ادامه می دهد و همه یعنی همه. خلیلزاد صرفا به بحث درباره طیفی از راه ها برای پیشبرد دیپلماسی پرداخته است نه هیچ چیز بیشتری.

وزارت امور خارجه آمریکا روز آدینه بیان داشت که مشخص راستا حرکت به جلو برای انتها دادن به جنگ در افغانستان به عهده افغانها است.

ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه و تیمش در منطقه هستند و با رهبران منطقه ای و افغان با هدف بحث بر سر راستا حرکت به سمت جلو و راستای که نتایج پایدار داشته باشد ملاقات می نمایند. مشخص نتایج مذاکرات صلح افغانستان به عهده افغانها است. ما معتقدیم این نتایج باید منعکس نماینده آرزوها و مطالبات مردم افغانستان باشند.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مشغول آنالیز اقدامات بعدی خود در قبال افغانستان است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی گفت: من از همه طرفها می خواهم راستا رفتن به سمت صلح را انتخاب نمایند. خشونتها باید اکنون کاهش یابند.

همچنین گفته شده که خلیلزاد مکررا پیشنهاد منصوب کردن یک میانجی گر را برای یاری به پیشبرد فرآیند صلح بین مقامهای افغانستان و طالبان مطرح نموده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 720

به "رسانه ها از پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت خبر دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه ها از پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت خبر دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید