سعید شیخ زاده؛ از بازی در چاق و لاغر تا اجرا در تلویزیون

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، فارس/ مجری مسابقه ایران گفت: اینکه در میانه راه اجرای برنامه ای را قبول کنید که قبل از شما مجری دیگری داشته است، سخت است و مهمتر از آن موفقیت مجری در اجرا است، به هر حال کوشش کردم در فصل جدید، حال و هوا و سبک خودم را داشته باشم.

سعید شیخ زاده؛ از بازی در چاق و لاغر تا اجرا در تلویزیون

این روزها مسابقه های بسیاری در تلویزیون اجرا می شود که هر کدام از آنها با یک مجری بروی آنتن رفته است. مجری هایی که تفاوت در سبک و فرم اجرایشان کاملا مشهود است و همین کار آنها را با سایر مجریان متمایز می نماید. اما یکی از این مسابقه ها مسابقه ایران است که در فصل دو با اجرای سعید شیخ زاده بروی آنتن می رود. شیخ زاده که کار خود را با بازیگری در سینما و تلویزیون آغاز نموده است بعد از آن به سمت دوبله انیمیشن و سریال های خارجی و ایرانی رفت و این روزها روی اجراهای تلویزیونی متمرکز شده است.

او این شب ها اجرای مسابقه ایران را به عهده دارد، مسابقه ای که پذیرای مردم از شهرهای مختلف ایران است و برای ارتقای سطح اطلاعات مخاطبین کوشش می نماید. با شیخ زاده درباره چالش هایی که از بدو ورود در این مسابقه داشته است و فعالیت هایی که در این سالها در تلویزیون و سینما و بازیگری و دوبله انجام داده است گفت و گو کردیم.

** اولین کاری که در تلویزیون بازی کردید به سالهای دور برمی شود و ایفای نقش سعید در مجموعه تلویزیونی چاق و لاغر. چطور شد که برای این نقش انتخاب شدید؟

-آن زمان من تازه کار بازیگری را آغاز نموده بودم و آن سالها کار کودک خیلی اهمیت داشت و هم رده های من جزو بازیگران پُر کار آن روزها بودند و کارهای کودک خیلی خوب فروش داشت و تلویزیون هم به کار کودک اهمیت می داد. اما نمی دانم چه اتفاقی افتاد که با جهانی کودکی اینطور برخورد کردند؟ تعجب می کنم الان راجع به حفظ درختان و محیط زیست دغدغه های بسیاری دارند تا آینده بچه ها! متاسفانه با بچه ها به عنوان موجودی جدی برخورد نمی شود و انگار که آینده کشور ما در دست این بچه ها نیست.

** البته مدتی بود سرمایه گذارها می گفتند سینمای کودک برای ما بازگشت سرمایه ندارد و برای همین به آن سمت نمی رویم.

-نه اینها بهانه است. جهان ما اینطور شده است و کشور ما جهان آدم عظیم ها شده است و عظیم هایمان هم جهان کودکی ندارند. از طرفی فضایی در کشور است که ذهن ها برای کودکی کردن و تخیل داشتن آماده نیست و امیدوارم این معضلات مخصوصا معضلات مالی یک روزی تمام شود. این مسائل که بوجود می آید شما را از جهانی کودکی و فانتزی دور می نماید و در این زمینه به دوستان حق می دهم.

** آخرین کاری که دوبله کردید چه کاری بوده است؟

-در سریال مظنون مدیر دوبلاژ بودم که در تلویزیون پخش شده است.

** بعد از کرونا در دوبله کمرنگ شدید؟

-دقیقا بعد از کرونا دیگر حال و هوای دوبله ندارم و برایم سخت است. چون مدل کارمان تغییر نموده است و هر گوینده ای باید متن های خودش را در اتاقی به صورت جدا ضبط کند و دیگر نمی توانیم دور هم بنشینیم و کاری را دوبله کنیم و همین باعث شد به سمت اجرا بیایم.

** با توجه به اینکه قبل از شما سام درخشانی مسابقه ایران را اجرا می کرد، در این مدت اجرای برنامه بازخوردها به چه صورت بوده است؟

-بازخوردها تا الان خیلی خوب بود علاوه بر این در فصل دو تغییرات جدیدی داشتیم.

** شما در این سالها مسابقه های زیادی در تلویزیون اجرا کردید اما مسابقه ایران تفاوت هایی با همه آنها دارد و یکی از مهم ترینش حضور شرکت نماینده ها و تماشاچی ها در صحنه مسابقه است.

-شرکت نماینده های این مسابقه از همه شهرهای ایران در این برنامه حضور پیدا می نمایند. اتفاقی که در مسابقه های تلویزیونی کمتر رخ داده است. در سالهای اخیر اگر هم مسابقه ای داشتیم که شرکت نماینده ها در آن حاضر می شدند، اغلب از تهران می آمدند. اما مسابقه ایران مسابقه ای است که از اغلب شهرهای ایران به برنامه می آیند. در اصل می خواهیم بگوییم ما میزبان همه مردم ایران هستیم. همواره هم در کوششیم تا ارتباط خوبی با شرکت نماینده هایمان داشته باشیم و این ارتباط را هم به خوبی مخاطبی که دارد ما را از تلویزیون می بیند، انتقال دهیم. از طرفی دوست داریم در این مدتی که بیننده هایمان شاهد پخش برنامه هستند اطلاعاتی نیز کسب نمایند و به سوادشان افزوده شود و از همه مهمتر اینکه ایران را به خوبی و با جزئیات به آنها معرفی کنیم. اصل ماجرای مسابقه ایران این است که بتوانیم ایران را طوری معرفی کنیم که تا به حال در هیچ برنامه ای به این شکل معرفی نشده است.

** یکی از موضوعاتی که در مسابقه ایران وجود دارد تغییر مجری از فصل یک به دو است. فصل ابتدایی مسابقه را سام درخشانی اجرا می کرد و شما در فصل دوم اجرا را به عهده دارید. چنین موضوعی شما را دچار نگرانی نمی کرد؟

-به هر حال چنین اتفاقی ممکن است برای همه رخ دهد اما اینکه در میانه راه اجرای برنامه را بگیرید که قبل از شما مجری دیگری داشته است مسلما سخت است و از این مهمتر موفقیت شما در اجرای آن نیز بُعد دیگر ماجرا است و ممکن است هر هنرمندی را اذیت کند. اما خب به هر حال کوشش کردم فصل جدید و حال و هوای جدیدی را برای خودم داشته باشم و سبک خودم را داشته باشم. باز هم می گویم سام درخشانی نیز کار خود را به نحو احسن انجام داده است و از همین جا به او خسته نباشید می گویم او به دلیل کار بازیگری که داشته این روزها مشغول انجام کارهای بازی اش است.

** در گذشته هر برنامه یا مسابقه ای در تلویزیون فراوری می شد، می گفتند هویت برنامه به مجری آن است. شما با چنین عقیده ای موافقید؟ و آیا مسابقه ایران با شما هویت گرفته است؟

-شاید پاسخ به این سوال از سمت من خیلی جالب نباشد اما امیدوارم نظر بیننده هایمان این باشد. این را هم قبول دارم که مجری به برنامه هویت می دهد و امیدوارم حضور من در این مسابقه طوری باشد که مخاطبان چنین حسی داشته باشند و از اینکه مسابقه ایران را با سعید شیخ زاده می بیند احساس خوبی داشته باشد.

** شما به این اعتقاد دارید که هر مجری مختص یک برنامه و یک ژانر است؟

-درست است با حرف شما موافقم و در تمام کشورهای جهان این را می بینیم. یعنی مجری هایی برای هر برنامه ای انتخاب می شوند که سبک کاری شان و مدلشان با آن برنامه هماهنگی دارد و اینطور نیست که بگوییم یک مجری در ژانر گفت و گو محور اجرا نموده حالا می تواند مسابقه را هم اجرا کند. البته ممکن است این توانایی را هم داشته باشد اما اصولا بر این اساس انتخاب می شوند که شخصیت آن فرد، حال و هوای آن برنامه را داشته باشد.

** تا زمانی که برنامه ادامه داشته باشد، شما همراه مسابقه ایران هستید؟

-بله فکر می کنم فعلا ادامه داشته باشد و هر روز هم سعی می کنیم از روز قبلی مان بهتر باشیم. هر مسابقه ای این قابلیت را دارد که در طولانی مدت ادامه داشته باشد. یکی از حسن های این مسابقه این است که به صورت گروهی درباره موضوع ها تصمیم می گیریم.

** و این در ارتقای سطح کیفی برنامه موثر است؟

-بله، باعث می شود هر فردی هر نظری که دارد را بیان کند و مجموع نظرات با جمع بندی کلی اعمال می شود. از همه مهمتر اینکه دوست داریم به بیننده هایمان احترام بگذاریم.

** چقدر در بخش محتوایی برنامه مشارکت دارید؟

-ما یک گروه طراح سوال داریم که با دقت خوبی کارشان را انجام می دهند و سوال هایمان هم اینطور نیست که از اینترنت برداشته شود و این گروه به طور اختصاصی سوال های برنامه را طراحی می نمایند. برای طراحی بخش های مختلف برنامه هر از گاهی جلسه هایی با همه بچه های گروه برگزار می کنیم و همه نظرها و طرح های خود را بیان می نمایند و در نهایت با جمع بندی کلی که می شود به ساخت آیتم ها می رسیم.

** به نسبت سایر مسابقه هایی که تا به امروز اجرا نموده بودید، چقدر اجرای این مسابقه برای خودتان چالش برانگیز بود؟

-مسلما این مسابقه، مسابقه عظیمتری است و بیننده بیشتری دارد. مسئله بعدی اینکه چون از فصل دو وارد مسابقه شدم چالش عظیمتری داشتم تا هر چه سریعتر خودم را به فضای مسابقه نزدیکتر کنم. هر برنامه ای سبک اجرایی خودش را دارد و من در این مدت خیلی کوشش کردم با بودنم به مخاطبان آگاهی دهم. ضمن اینکه با درایت و هدایت های آقای هاشم رضایت، تهیه نماینده پروژه خیلی زودتر از چیزی که تصور داشتم با مسابقه و شرایط اجرای آن وفق پیدا کردم. از طرفی وقتی شرکت نماینده ها به استودیو می آیند با تک تک شان صحبت می کنم و کوششم بر این بوده تا بتوانم شرکت نماینده ها را از آن دیسیپلین مقابل دوربین خارج کنم و فضای صمیمانه و محبت آمیز ای پشت صحنه برقرار کنم تا وقتی بیننده می بیند احساس غریبگی نکند حس می نماید خانه خودش است و از اینکه جلوی دوربین می رود خجالت نمی کشد.

** برای هر کدام از شرکت نماینده ها چقدر زمان می گذارید؟

-چند ساعت قبل از اینکه آغاز به ضبط کنیم شرکت نماینده ها می آیند و باهم صحبت می کنیم و حتی مسابقه را نیز به آنها یاد می دهیم و یکبار هم در استودیو به صورت عملی آموزش داده می شود. چند ساعتی به آموزش شرکت نماینده ها اختصاص می دهیم تا وقتی می خواهیم ضبط کنیم حس مصنوعی بودن به مخاطب دست ندهد.

**ظاهرا از زمانی که شما به برنامه آمدید درصد تمایل مردم برای شرکت در مسابقه بیشتر شده است.

-بله خدا را شکر همینطور است. حس خوبی که الان بازخوردهایش را می بینم و وقتی شرکت نماینده ها به مسابقه می آیند از همان ابتدا خودشان ارتباط برقرار می نمایند و همواره می گویند ارتباط میان ما و مجری خیلی خوب شده است و می آیند تا در مسابقه چند ساعتی را با فراغ بال سپری نمایند.

** مسابقه ایران چقدر برای خودتان جذابیت دارد و چقدر تعلق خاطر شخصی به برنامه دارید؟

-همواره اعتقادم بر این است کاری که دوست دارم را انجام می دهم و این کار را برای این انجام می دهم که حالم خوب شود و لحظه های خوبی داشته باشم. هرگز برای اینکه شهرتم بیشتر شود کاری را انجام نمی دهم و همواره برای لذت بردن از کاری به آن سمت می روم. هر زمان کارهای دیگری بوده که احساس کردم جای من نیست و یا از انجام دادنش حس خوبی ندارم آن را انجام نمی دهم.

** قطعا همینطور است چون شما سالهای زیادی است به کار دوبله مشغول هستید و افرادی که کار دوبله انجام می دهند هیچ گاه تشنه شهرت نیستند.

-نه من واقعا این مسابقه را دوست دارم و احساس می کنم مسابقه ایران به مدل اجرایی من می خورد و می توانم چیزی به برنامه اضافه کنم و برای همین از بودن در آن لذت می برم.

** در این مدت اخیر شما علاوه بر اجرای مسابقه ایران، مسابقه شگفت انگیزان را هم اجرا می کردید.

-البته پخش این برنامه تمام شد.

** قرار نیست ادامه داشته باشد؟

-بعید می دانم با این شرایط ادامه پیدا کند. این برنامه واقعا حیف شد و مورد بی مهری نهاده شد و خیلی هم دیده نشد. البته قرار بود تعداد قسمت هایش خیلی بیشتر باشد اما خب مسائلی پیش آمد که نشد. فقط این را می گویم که ای کاش روزی بیاید که به بچه ها بیشتر اهمیت دهیم.

** این دو مسابقه را به طور همزمان اجرا می کردید؟

-نه اجرای شگفت انگیزان زودتر از مسابقه ایران بود و خودم هم دوست نداشتم پخشش هم زمان باشد اما خب این رخ داد.

** این همزمانی پخش دو برنامه در ژانرهای متفاوت یکی برای کودک و نوجوان و دیگری برای عظیمسال تجربه خوبی بود؟

-وقتی دو برنامه با اجرای یک مجری به صورت همزمان روی آنتن می رود اتفاق جالبی برای مجری نیست و دوست داشتم شگفت انگیزان زودتر پخش می شد و هیچ کدام از برنامه ها برنامه دیگر را تحت تاثیر قرار ندهد.

** کار کردن با بچه ها برایتان چطور بود؟ فکر می کنم اولین باری بود که به صورت مستقیم با بچه ها اجرا می کردید؟

-کار کودک جزو علایق و تخصصم است چون در سینمای کودک بازی کردم و گویندگی و مدیر دوبلاژ بودم. همین روحیه ای که الان در مسابقه ایران در برقراری فضای صمیمی با شرکت نماینده ها دارم را مدیون کار برای بچه ها هستم.

** شما کار خودتان را از کودکی با بازیگری آغاز کردید و بعد از آن چند سینمایی و سریال بازی کردید و الان بیشتر شما را در اجرا می بینیم.

-من خیلی این مدلی هستم که یک باره از یک کاری به کار دیگر کوچ می کنم. بعد از سالها دارم عادت می کنم در این فضا کاری که دوست دارم را انجام دهم و معتقدم وقتی دارم کاری را انجام می دهم دیگر نمی شود این شاخه آن شاخه کرد و باید روی همان کار متمرکز ماند.

** یعنی نمی شود همزمان هم دوبله انجام داد و هم بازیگری و اجرا؟

-نه واقعا نمی شود البته بهتر است بگویم اگر بخواهید نتیجه مطلوبی بگیرید نمی شود. برای دوبله خیلی وقت گذاشتم و در آن سالهایی که متمرکز دوبله انجام می دادم خیلی کارهای دیگر انجام ندادم و الان وقت اجرا است.

** از قبل برای اجرا زمانی معین نموده بودید؟

-بله و فعلا اولویتیم فقط اجرا است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 733

به "سعید شیخ زاده؛ از بازی در چاق و لاغر تا اجرا در تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعید شیخ زاده؛ از بازی در چاق و لاغر تا اجرا در تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید