طرح ساماندهی بازار خودرو به زودی نهایی می گردد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، علی جدی در خصوص آخرین شرایط طرح ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکشنبه هفته گذشته جلسه ای با موضوع خودرو برگزار و قرار شد که تا سه شنبه این هفته طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون نهایی گردد. البته بند اول این طرح که به عرضه خودرو در بورس کالا می پردازد در جلسه کمیسیون تصویب شد.

طرح ساماندهی بازار خودرو به زودی نهایی می گردد

وی اضافه نمود: کمیسیون صنایع مجلس با آزادسازی قیمت خودرو موافق نیست، خیلی سخت است که آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیافتد. چون با وجود تقاضای کاذب احتمال افزایش تنش با آزادسازی قیمت ها وجود دارد که باعث می گردد قیمت ها از آنچه امروز در حاشیه بازار شاهد هستیم نیز فراتر رود. همچنین ممکن است بین خودروسازان رقابت کاذب ایجاد شده و قیمت ها افزایش یابد. بنابراین آزادسازی قیمت ها به جای حل مشکل تنش ایجاد خواهد نمود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید به سمتی حرکت کرد که خودروساز ضرر ننموده و سود جزیی داشته باشد. در ادامه به سراغ ایجاد رقابت برویم، بعد از انجام این کارها آزادسازی قیمت خودرو مشکل زیادی ایجاد نمی نماید.

وی در خصوص ادامه فعالیت شورای رقابت گفت: در صورت آزادسازی قیمت ها شورای رقابت نمی تواند در قیمت گذاری ورود کند و وزارت صمت به عنوان متولی بازار را مدیریت می نماید. تا جایی که اطلاع دارم، شورای رقابت قیمت برخی از خودروها تغییر می داد تا سود حاصل گردد، و برای برخی خودروها تغییرات زیادی ایجاد نمی کردند.

جدی در ادامه اضافه نمود: اگر قرار است قیمت گذاری انجام گردد، نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع بر این است که قیمت گذاری در شورای رقابت باشد و نظر عده دیگری نیز قیمت گذاری در وزارت صمت و سازمان حمایت است که باید دید کدام یک تصویب خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد: برای ایجاد رقابت باید بخش خصوصی تقویت شده و برنامه های عملیاتی برای آنها داده گردد. دست کم واحدهایی که قبلا فعالیت داشتند و تعطیل شده اند باید احیا شوند. اینکه صرفا گفته گردد باید رقابت ایجاد گردد کمکی نمی نماید بلکه باید در عمل اینها صورت بگیرند.

جدی در ادمه اضافه نمود: مجلس در حوزه فولاد و خودرو ورود نموده است چراکه تصمیمات در این دو حوزه معمولا فراتر از وزارتخانه است. وزارتخانه به تنهایی نمی تواند در این موارد تصمیم بگیرد و عملا تصمیم وزارتخانه بلوکه می گردد. به همین علت مجلس ورود کرد که برخی از آنها نیز تبدیل به قانون شد تا مسئله ای ایجاد نگردد.

وی اضافه نمود: در حوزه فولاد شاهد بودیم که برای اجرای شیوه نامه ای که مصوب شورای اقتصاد بود و تقریبا به آنچه ما در کمیسیون دنبال می کردیم مشابهت داشت، نتوانستند اجرا نمایند و تا برکناری معاون معدنی وزیر هم پیش رفت. خودرو هم چون موضوع ملی است و تاثیر زیادی در سبد خانوار دارد تصمیم گیری در خصوص آن در سطح وزارتخانه به نتیجه نمی رسد، بنابراین مجلس ورود کرد تا آن را تبدیل به قانون کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 684

به "طرح ساماندهی بازار خودرو به زودی نهایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ساماندهی بازار خودرو به زودی نهایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید