منطقه لداخ هند؛ شهر صومعه های باشکوه

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، معماری و بناهای مذهبی در هر آیین و منطقه ای معمولا یکی از نمونه های شاخص و باشکوه معماری دوران خود را نمایان می سازند که می توان با آن ها پی به بسیاری از هنرهای یک تمدن کهن یا معاصر برد. مساجد، معابد، کلیساها و صومعه های فراوانی که در سراسر جهان وجود دارند، همگی بیانگر اوج هنر و معماری دوران خود هستند. به دلیل توجه خاصی که مردم و حاکمان به این گونه بناها داشته اند، معمولا این مکان های مذهبی و مقدس، باشکوهی دو چندان و عظمتی والا بنا شده اند. کشور هندوستان، کشوری با خدایان و عقاید گوناگون یکی از منطقه هایی بوده که دارای صومعه و مکان های مذهبی و مقدس فراوان است که باشکوه و هیبت خاصی ساخته شده اند. در این میان، منطقه لداخ هند به تنهایی شهری است از صومعه های شگفت انگیز و باشکوه که می توان روزهای متمادی برای دیدنشان به این منطقه سرک کشید. اگر علاقه دارید با صومعه های باشکوه منطقه لداخ هند آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا در کنار تمام زیبایی ها بدانید که منطقه لداخ کجاست.

منطقه لداخ هند؛ شهر صومعه های باشکوه

منطقه لداخ کجاست

لداخ منطقه ای است مرتفع و بیابانی که در شمالی ترین نقطه کشور هند قرار گرفته است و با صومعه های باشکوه و شگفت انگیزش شهرتی جهانی دارد. هرچند که رودهای خروشان و قله های پر برف این منطقه در بین عشاق قایقرانی و کوهنوردی شهرتی دیرینه دارند، اما اگر به آثار و بناهای قدیمی علاقه دارید، صومعه های باشکوه و معابد بی نظیر منطقه لداخ هند شما را سیراب از لذتی وصف ناپذیر خواهند کرد. منطقه لداخ که تا قرن 13 به پادشاهی تبت تعلق داشت، تا اواخر قرن 19 تحت سیطره و نفوذ پادشاهان بودایی قرار گرفت و صومعه های باشکوه و کاخ های مستحکمش مربوط به همین دوران هستند.

صومعه های دیدنی منطقه لداخ

صومعه الچی

در 70 کیلومتری شهر له و بین له و کارگل، روستایی قرار گرفته است که صومعه باشکوه الچی در میان آن واقع شده است. در این منطقه برای رسیدن به این زیارتگاه باشکوه باید از میان کافه و میهمان خانه هایی عبور کنید که دیدن جهانگرد و جهانگرد یکی از اتفاقات هر روزه آن ها است. به همین دلیل بازار و غرفه های سوغاتی نیز در این راه فراوان به چشم می خورند. صومعه باشکوه الچی که در نزدیکی بزرگراه اصلی واقع شده و در میان فرورفتگی کوه های منطقه لداخ هند از نظرها پنهان مانده، دارای چندین معبد، یک سالن اجتماعات، مدرسه مخصوص راهبان و چند زیارتگاه بوده که به دلیل موقعیت جغرافیایی از گزند حملات دوگراها و مغول ها در امان مانده اند. نقاشی های دیواری 900 ساله با تصاویر رنگارنگی از بودا که در این صومعه باشکوه دیده می شوند، بیانگر همین مطلب هستند. منبت کاری های چوبی در اطراف ورودی های معبد و تزئینات زیبا و باشکوه این نیایشگاه بودایی، همگی چشم بینندگان را به خود خیره می سازند.

صومعه همیس

در ارتفاع 3600 متری در دره ای که پارک همیس در آن جای گرفته، یکی از باشکوه ترین صومعه های منطقه لداخ هند قرار گرفته است. این معبد و زیارتگاه مورد احترام که گرداگرد حیاطی بنا شده، در قرن 17 میلادی بنا گشتند. اما، یقین هست از قرن 11 میلادی معبدی برای نیایش بوده، زیرا غارهای فراوانی اطراف آن وجود دارند که نشانگر مکان هایی هستند که برای مراقبه به کار می رفتند. برای رسیدن به صومعه باشکوه همیس باید خود را به 45 کیلومتری منطقه لداخ هند برسانید و می توانید علاوه بر بازدید از صومعه باشکوه همیس، سری هم به پارک ملی این منطقه و پلنگ های برفی مشهورش بزنید. در این نیایشگاه، زائران به عبادت و اهدا پیشکش و نذورات خود می پردازند و برای بدست آوردن رفتار خوب در زندگی پول، کاسه ای آب یا غذا به پای مجسمه بودا می گذارند. اگر در ماه ژوئن به منطقه لداخ سفر کردید، می توانید برنامه بازدید از صومعه باشکوه همیس را طوری تنظیم کنید تا به جشنواره ای برسید که برای ادای احترام به بودا در صومعه باشکوه همیس برگزار می گردد و از پایکوبی با ماسک، نیایش و موزیک های سنتی بهره مند شوید.

صومعه تیکسی

اگر می خواهید خواندن نماز زائران این نیایشگاه باشکوه را از نزدیک ببینید، باید قبل از ساعت 7 صبح خود را به این بخش از منطقه لداخ هند برسانید و نماز خواندن روحانی این زائران را مشاهده کنید. البته اگر قصد دارید در خلوتی از این صومعه باشکوه دیدن کنید، باید قبل از تعطیل شدن این صومعه یعنی پیش از ساعت هفت عصر به تیکسی برسید. ولی، از قلم نیاندازید که تیکسی مجموعه ای از ده معبد بوده که در سرازیری تپه ای بنا شد و دیدن آنان زمان زیادی را می طلبد. صومعه باشکوه تیسکی بسیار شبیه قصر پوتالا بوده که اقامتگاه قدیمی دالایی لاما و صومعه ای مقدس بود. تیسکی بر روی تپه ای کوچک بنا شد تا امکان حفاظت از آن در برابر حملات مغول ها موجود گردد، حملاتی که در قرن 17 میلادی باعث تخریب بسیاری از معابد و زیارتگاه های بودایی شدند. در پشت این صومعه باشکوه رستورانی وجود دارد که بهترین طعم و مزه های غذاهای شمال هند را با کمترین هزینه عرضه می دارد و میل کردن یک وعده غذایی در آن، کم از دیدن معبد باشکوه تیسکی ندارد. یکی دیگر از شگفتی های صومعه باشکوه تیسکی، مجسمه بودای آینده است که دو طبقه ارتفاع دارد و به میمینت حضور دالایی لاما در سال 1970 میلادی، طی 4 سال کار دائم ساخته شد. از قلم نیاندازید که این صومعه باشکوه از ماه آبان تا اردیبهشت (نوامبر تا می) به دلیل زمستان های سخت تعطیل است و نکته مهمتر اینکه در ماه اکتبر جشنواره سالانه گاستور (Gustor) با پایکوبی های مشهور لاماها که با ماسک صورت می گیرند، در این صومعه باشکوه برگزار می شوند.

صومعه شی

صومعه باشکوه شی که با حمله دوگراها در قرن 19 میلادی خراب شد، در قرن 17 میلادی به دستور پادشاه منطقه لداخ برای یادبود پدرش ساخته شده بود. این صومعه که کوچکتر از صومعه باشکوه تیکسی است، با اینکه بخش کاخ آن ویران شد، اما همچنان یکی از مکان هایی بوده که دارای اهمیت معنوی فراوانی در بین معتقدان بودا هستند. دیوارهای اطراف مجسمه بزرگ مسین بودا با نقاشی های هنرمندانه ای از 16 قدیس تزئین شده و نشان دهنده اهمیت والای این معبد در نزد بوداییان هستند. چشم انداز بی نظیری که از این صومعه می توان داشت، به جذابیت های آن ارزشی دوچندان بخشیده است. ماه اوت یا ژوئیه که یکی از فصول کاشت محصول در منطقه لداخ کشور هند بوده، با جشنی شروع می گردد که در همین صومعه باشکوه اجرا می گردد.

صومعه اسپیتوک

دو ساعت پیاده روی از شهر له، شما را به صومعه باشکوه ولی کوچک اسپیتوک می رساند که در هشت کیلومتری له قرار گرفته است. اگر هنگام طلوع یا غروب خورشید به این صومعه باشکوه برسید، می توانید از منظره رویایی و بی نظیر قله های برفی و سفیدپوش رشته کوه استوک (Stok) لذت ببرید. البته پیشنهاد ما دیدن طلوع خورشید در صومعه باشکوه اسپیتوک بوده که نمازگزاران و 100 راهب ساکن آن در حال نماز و نیایش هستند و اتمسفری روحانی و عجیب را فراهم می آورند. ساختمان 3 طبقه و شیری رنگ این صومعه در کنار موزه ای کوچک و مجموعه ای کم نظیر از ماسک های سنتی و آیینی، نقاشی های مذهبی و اسلحه های قدیمی همگی آن را به یکی از دیدنی ترین صومعه های منطقه لداخ کشور هند بدل کردند که متاسفانه و شاید هم خوشبختانه، کمترین تعداد بازدیدکننده را در میان دیگر معابد دارد و می توانید با آسودگی خاطر و بدون همهمه و شلوغی از زیبایی ها و عظمت آن لذت ببرید. اگر کمی سختی بالا رفتن از تپه را به جان بخرید، به رنگ قرمز معبد ماهاکال و مجسمه الهه کالی خواهید رسید.

صومعه لامایورو

در 127 کیلومتری له، لاماریو به انتظار جهانگردانی نشسته است که می خواهند قدیمی ترین صومعه منطقه لداخ در کشور هند را از نزدیک ببینند. این صومعه روزگاری محل اسکان 500 راهب بود، ولی در حال حاضر 150 راهب در آن اقامت دارند. این صومعه باشکوه در قرن 10 میلادی بنا شد و در قرن 19 میلادی به دلیل حملاتی که از کشمیر صورت گرفتند، تخریب گشت. صومعه باشکوه لامایورو در دل صخره ها و به شکلی ساخته شد که انگار بخشی از طبیعت اطراف خود بوده و دارای رنگی سفید با جزئیاتی قرمز رنگ است. برای آشنایی بیشتر با این صومعه باشکوه باید خود را در ماه ژوئیه یا ژوئن به آنجا برسانید و از جشنوراه سالیانه Yuru Kabgyat لذت ببرید. اهالی بومی این منطقه، صومعه باشکوه لامایورو را به نام مکان آزادی می شناسند.

صومعه دیسکیت

دره ای مرتفع با چشم اندازی رویایی از تپه های شنی و قله هایی بلند یکی از دیدنی های باورنکردنی دره نوبراست. در این بخش رویایی و خوش منظره، صومعه باشکوهی از قرن 14 میلادی به جا ماند به نام صومعه دیسکیت. این صومعه همانند صومعه تیسکی از بالا به پایین و در شیب ساخته شده و دارای یک طبل بزرگ از جنس پوست است که به نظر می رسد طبلی تشریفاتی باشد. مجسمه 30 متری بودای آینده که به تازگی در این منطقه نصب شده، باشکوه و جلال و عظمت، رنگ و لعاب جدیدی به منطقه لداخ کشور هند بخشید. صومعه دیسکیت که نمادی از صلح در منطقه ای پر تنش است، منظره زیبایی از رودخانه Shyok را به نمایش می گذارد که از پاکستان تا تبت امتداد دارد. 100 راهب مقیم در این منطقه زیبا جهانگردان را به یک کاسه سوپ یا فنجانی چای کره میهمان می کنند تا جهانگرد هایی که زحمت گذشتن از گذرگاه کوهستانی Khardung La را به جان خریده اند، راضی و شادمان نگه دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 88

به "منطقه لداخ هند؛ شهر صومعه های باشکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه لداخ هند؛ شهر صومعه های باشکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید