وزیر راه: ترانزیت ریلی نسبت به سال 98 رشد 30 درصدی داشت ، سازمان برنامه: 98 بدترین سال ترانزیتی بود!

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، وقتی در خصوص یکی از مهمترین مد های حمل و نقل بین المللی آن هم در کشوری همچون ایران صحبت می کنیم، اعلام افزایش 30 درصدی برای جابجایی بار 600 هزار تنی در سال بیشتر شبیه به شوخی است. ضمن اینکه ترانزیت ریلی در سال 99 نسبت به 98، 30 درصد افزایش داشته، اما نسبت به 97، 62 درصد کاهش داشته است.

وزیر راه: ترانزیت ریلی نسبت به سال 98 رشد 30 درصدی داشت ، سازمان برنامه: 98 بدترین سال ترانزیتی بود!

گروه مالی خبرنگاران- سینا احدیان؛ محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، یکشنبه شب هفته جاری با حضور در برنامه تلوزیونی عیار در زمینه مسائل مربوط به ترانزیت خاطرنشان کرد: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کرده ایم در این دوره دو ساله فعال ترین دیپلماسی حمل ونقل را تجربه کنیم. وی اضافه نمود: بسیاری از کشور ها مزیت مالی در بخش ترانزیت ندارند و باید با ریسک بالاتر جهت های موازی ایجاد نمایند تا ترانزیت با کیفیتی داشته باشند. ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشور ها محسوب می گردد، بنابراین با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار می توان باعث توسعه آن شد.

اسلامی تاکید نمود: با توجه به رشد تکنولوژی و عظیم شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سال های اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به طوری که بسیاری از کشور ها اجازه ندارند با ما معامله نمایند. فشار ها به گونه ای شده است که یک مقام عظیم خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده، اما به هیچ عنوان اجازه سوخت گیری نمی دهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است. قبل از تحریم و ایجاد این مزاحمت ها، حدود 1200 ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور می کرد، اما هم اکنون به 400 ناوگان رسیده است، در این زمینه متغیر های بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار موثر هستند.

رشد 31 درصدی ترانزیت ریلی با گسترش دیپلماسی حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی اضافه نمود: با اجرای معاهده دو جانبه و چند جانبه ترانزیت ریلی را 31 درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفه ها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد. دیپلماسی و رایزنی در فرایند امور موثر است به طوری که واگن های ریلی پیش از این 60 روز در مرز می ماندند، اما با تسهیل گری و روان سازی به حداکثر 7 روز رسیده است. وی با بیان اینکه باید در بحث ترانزیت برخورد تعامل آفرین و فعال داشته باشیم گفت: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کرده ایم در این دوره دو ساله فعال ترین دیپلماسی حمل ونقل تجربه کنیم.

چندی پیش سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نیز در تبادل نظریی خاطرنشان کرده بود که در سال گذشته شرکت راه آهن با کوشش های بی وقفه و به رغم شیوع ویروس کرونا تشدید تحریم ها، توانست با توسعه همکاری ها با سایر کشور ها و به خصوص راه آهن کشور های همجوار و منطقه ای و استمرار همکاری با سازمان های بین المللی ریلی، گام های مثبت و قابل توجهی در توسعه ترانزیت کالا به وسیله ریل بردارد.

رسولی افزود: حمل و نقل ترانزیتی راه آهن ایران در سال گذشته نسبت به قبل 29 درصد رشد داشت و صادرات به وسیله راه آهن ایران نیز در این مدت 5 درصد افزایش یافت.

سازمان برنامه و بودجه: سال 1398 بدترین سال ترانزیت ریلی ایران

این در حالی است که مطابق با گزارش سازمان برنامه و بودجه از میزان عملکرد دولت در حوزه حمل و نقل و به طور خاص موضوع ترانزیت بین المللی، میزان ترانزیت ریلی در سال 98 که مبنای محاسبه وزیر راه و معاون ایشان برای عدد 30 درصد رشد در سال 99 بوده است، نسبت به سال های 95، 96 و 97 به ترتیب 44%، 62.5% و 62.5% کاهش را ثبت کرده است. در جدول زیر خلاصه شرایط شاخص های عملیاتی ترانزیت کشور که توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است در بازه زمانی 95 تا 98 قابل مشاهده است.

عنوان شاخص

واحد

1395

1396

1397

1398

جابجایی بار جاده ای ترانزیت

میلیون تن

7.8

9.5

9.0

6.8

جابجایی بار ریلی ترانزیت

میلیون تن

1.1

1.6

1.6

0.6

تعداد پرواز های ترانزیت

هزار پرواز

382

426

370

298

*ماخذ: آنالیز فصل حمل و نقل در لایحه بودجه 1400، سازمان برنامه و بودجه کشور

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی؛ کارشناس مسائل مالی در تبادل نظر با خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: بدون شک پاندمی کرونا و بسته شدن مرز ها می توانسته است مقداری در کاهش نرخ ترانزیت ریلی تاثیر گذار باشد. اما باید پرسید در سال 98 که درگیری با مساله ویروس کرونا وجود نداشت چرا میزان ترانزیت ریلی در کشور تا این اندازه کاهش یافته است. مدیرعامل محترم شرکت راه آهن ضمن چندین مضاحبه خاطرنشان کرده بودند که مساله سیل در استان های شمالی که در ماه های اولیه سال 1398 رخ داد باعث کاهش میزان ترانزیت ریلی در این سال شده است.

وی اضافه نمود: در شرایطی که پاندمی کرونا، میزان مسافرت های ریلی در کشور را به طور جدی کاهش داد، راه آهن می توانست با توجه به آزاد شدن ظرفیت های شبکه ریلی، رکوردی جدید در زمینه آمار حمل بار های ترانزیتی از خود به جای بگذارد و از سوی دیگر با توجه به مزیت های حمل بار ترانزیتی برای راه آهن و همچنین ایجاد درآمد ارزی برای کشور، این مهم می توانست اثرات بسیار مثبتی ایجاد کند که متاسفانه آن گونه که شایسته بود پیگیری نشد.

ترانزیت ریلی 600 هزار تنی برای ایران شوخی تلخی است!

شاهجویی در ادامه، اعلام رشد 30 درصدی بار جابجا شده ترانزیتی توسط راه آهن را بازی با اعداد عنوان و تاکید نمود: وقتی در خصوص یکی از مهمترین مد های حمل و نقل بین المللی آن هم در خصوص کشوری با استعداد جغرافیایی بی نظیر ترانزیتی همچون ایران صحبت می کنیم، اعلام افزایش 30 درصدی برای جابجایی بار 600 هزار تنی در سال غیر قابل قبول است. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می تواند افق و چشم انداز انتقال بار 100 میلیون تنی توسط ریل را برای خود متصور باشد و بنابراین 30 درصد افزایش میزان ترانزیت بار ریلی از 600 هزار تن در سال 98 کاملا نامطلوب است. فارغ از آنکه پیشتر این آمار کاهش 62 درصدی را تجربه کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 851

به "وزیر راه: ترانزیت ریلی نسبت به سال 98 رشد 30 درصدی داشت ، سازمان برنامه: 98 بدترین سال ترانزیتی بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر راه: ترانزیت ریلی نسبت به سال 98 رشد 30 درصدی داشت ، سازمان برنامه: 98 بدترین سال ترانزیتی بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید