چرا بودجه باستان شناسی شامل حال اصفهان نمی گردد؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، ایسنا/ براساس سخنان سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف، بودجه باستان شناسی شامل حال اصفهان نمی گردد.

چرا بودجه باستان شناسی شامل حال اصفهان نمی گردد؟

اصفهان شهری باستانی است؛ باور کنید

علیرضا جعفری زند اظهار کرد: فصل هفتم کاوش در تپه اشرف، در حالی شروع شده که ما مجبوریم در همان محدوده ای که قرار بوده لوله های اداره آب و فاضلاب رد گردد فعالیت کنیم و با وجود محدودیت این فضا که عرض آن چیزی در حدود یک متر و ده سانت و عمق آن حدود دو متر است، دستاوردهای بسیار جالب توجهی داشته ایم.

وی ادامه داد: سفال هایی از دوران مختلف اشکانی و ساسانی در این قسمت کشف شده که نمونه طرح های روی آن در دوران مشابه خود، نظیر ندارد بگونه ای می توان تمام یافته های شش فصل پیشین کاوش تپه اشرف را یک طرف و یافته های فصل هفتم را نیز یک طرف دیگر قرار داد.

این باستان شناس، محدوده در نظر گرفته شده برای انجام کاوش در تپه اشرف را به ناچیزی شخم زدن یک زمین کشاورزی از طریق سوزن تشبیه کرد و گفت: کشف گور خمره های اشکانی ما را به این باور رسانده که به محوطه یک گورستان دوره اشکانی نزدیک شده ایم و باید کاوش از طرف شرق، غرب، شمال و جنوب گسترش پیدا کند تا بتوانیم پاسخ بسیاری از سؤالهایمان را در مورد تاریخ پیش از اسلام اصفهان پیدا کنیم.

جعفری زند توضیح داد: بیشتر آثار تپه اشرف را باید پیرامون آن جستجو کرد، چرا که خود تپه صخره ای است و آثار روی آن به مرور زمان از بین رفت. تا این لحظه اداره آب و فاضلاب منطقه یک اصفهان آن هم به نیت باز شدن راه برای ادامه لوله گذاری با ما همراهی نموده و میراث هم بودجه ای ندارد که در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم چند ترانشه دیگر ایجاد کنیم.

وی با ابراز تأسف شرح داد: ما هیچ پشتوانه ای نداریم. در تمام این سالها به حریم و عرصه تپه اشرف دست اندازی شده و چشم امید ما به همین چیزهای باقی مانده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف اعلام کرد: در بازدید اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان از تپه اشرف، این نکته را متذکر شدم که بدون همیاری شهرداری نمی توان از تاریخ پیش از اسلام اصفهان پرده برداشت و متأسفانه انگشت آنها هم به سمت متولی اصلی یعنی میراث فرهنگی بود که بودجه ای ندارد تا بتواند به ما یاری کند. فکر می کنم این به ما مربوط نیست ها بدترین دردی است که اصفهان به آن دچار شده و تنها نیز با همیاری می توان درمانش کرد.

جعفری زند با اشاره به اینکه اخیرا دستاوردهای تازه ای داشته ایم اما بدلیل محدود بودن محیط کار، ماهیت آن بر ما معلوم نیست، ادامه داد: کثرت آثار تاریخی در اصفهان باعث شده که نقطه نظر میراث فرهنگی تنها روی بناهای شاخص باشد و بودجه های اندک آن نیز صرف بازسازی و نگهداری همین بناها گردد.

وی اضافه کرد: متأسفانه باوجود اینکه اصفهان بخش های عظیم باستانی دارد، هرگز به عنوان یک شهر باستانی معرفی نشده و برخلاف فارس و خوزستان بودجه ای برای کار باستان شناسی در آن تعریف نشده است؛ در نتیجه این شهر همیشه به عنوان یک شهر اسلامی سلجوقی و صفوی مطرح شده و مجالی برای توجه به دوره های دیگر آن پیش نیامد.

بیشتر بخوانیدمعرفی دیدنی های اصفهان | سفر به اصفهان نگین فیروزه ای دنیا

این باستان شناس اعلام کرد: در واقع برای انجام عملیات فصل هفتم کاوش در تپه اشرف نیز ما با زحمت بسیار توانستیم از فرصتی که اداره آبفا به جهت لوله گذاری ایجاد نموده بود، استفاده کنیم و در همان محدوده کم هم به آثار بسیار قابل توجهی رسیدیم؛ حالا تصور کنید اگر دو ترانشه 10 در 10 می زدیم چه چیزهایی پیدا می کردیم.

جعفری زند ابراز امیدواری کرد که با همیاری و همراهی شهرداری اصفهان و میراث فرهنگی این استان، محدوده کاوش در تپه اشرف گسترش پیدا کند و نابسامانی این سایت موزه، پس از سالها خاتمه یابد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 277

به "چرا بودجه باستان شناسی شامل حال اصفهان نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بودجه باستان شناسی شامل حال اصفهان نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید