کاهش استرس با تغذیه سالم

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، کارشناسان تغذیه معتقدند بین استرس و مواد غذایی مصرفی رابطه وجود دارد. غذاها و نوشیدنی ها می توانند میزان استرس در افراد را کاهش دهند یا تشدید کنند.

کاهش استرس با تغذیه سالم

آنچه می خورید می تواند استرس شما را کم کند!

کارشناسان می گویند آن چه می خورید روی واکنش بدن در برابر استرس تاثیر می گذارد. پرهیز از مصرف بعضی خوراکی ها باعث کاهش استرس وارده بر بدن و به آرامش رسیدن در زندگی روزمره می شود. در این مطلب خبرنگاران، 4 تغییر در رژیم غذایی را برای کنترل بهتر استرس آورده ایم.

میوه و سبزی بیشتر بخورید

افزون بر سیر شدن خودتان، غذایی که می خورید باید میلیون ها باکتری ای که در روده های شما زندگی می کنند را هم سیر کند. تنظیم باکتری های روده از طریق رژیم غذایی آثاری مثبت بر نشانه های اضطراب و نگرانی دارد. مقدار و نوع باکتری های درون روده ها با رژیم غذایی تغییر می کند و بنا به نظر دکتر رنگان چاترجی، رژیم غذایی خوب باعث آرامش ذهن می شود.

دکتر چاترجی می گوید: ارزان ترین و آسان ترین کاری که می توانید برای داشتن باکتری های خوب و متنوع در روده ها انجام دهید، افزایش گوناگونی مواد غذایی ای است که می خورید. سعی کنید هر روز حداقل 5 نوع سبزی و میوه در رنگ های مختلف بخورید. در نتیجه مقدار زیادی فیبر دریافت می کنید که برای باکتری های روده بزرگ بسیار مفید است.

بدن ما نمی تواند فیبر را هضم کند، فیبر در بسکمک از میوه ها و سبزی ها وجود دارد؛ پس در روده ها تخمیر می شود و به رشد میکروب های مفید کمک می کند. در بخشی از فرآیند تخمیر، باکتری ها، مواد شیمیایی ضروری و اسید هایی آزاد می کنند که در تعامل با بقیه سلول های بدن عمل می کند. فلیسا جاکا، رئیس مرکز فود اند مود دانشگاه دیکن استرالیا می گوید که این عمل بر مغز و سلامت سیستم ایمنی ما تاثیر دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با خواص سبزی خوردن، سبزی خوردن؛ فیبر و آنتی اکسیدان طبیعی را مطالعه کنید.

از خوردن قند زیاد پرهیز کنید

اگر فکر می کنید بهترین راه کاهش استرس یک سطل بستنی است، باید با پدیده بالا رفتن ناگهانی قند و شاید سقوط ناگهانی بعد از آن آشنا باشید. وقتی مقدار زیادی قند مصرف می کنید، بدن شما برای جذب گلوکز اضافی و تنظیم میزان قند خون، انسولین آزاد می کند. بنا به نظر سوفیا مدلین، کارشناس تغذیه، این بالا و پایین شدن میزان قند خون، عوارض منفی دارد، مانند از دست دادن تمرکز و خستگی که باعث می شود توانایی فرد برای مقابله با موقعیت های تنش زا کاهش پیدا کند.

کافئین مصرفی را کنترل کنید

آثار مثبت و منفی کافئین بر نگرانی و اضطراب ثابت شده است. بیشتر تحقیقات بر مبنای بررسی افرادی است که دچار نگرانی و اضطراب بوده اند؛ اما سوفیا مدلین، کارشناس تغذیه می گوید این نتایج معمولا در کسانی که دچار استرس روزمره هستند هم دیده می شود. مدلین می گوید: واکنش شما به حساسیت ژنتیکی تان به کافئین، جنسیت شما، مقدار قهوه ای که می نوشید و هم چنین به میزان اضطراب و تنشی که دارید بستگی دارد.

نوشیدن کافئین بر خواب و به نوبه خود بر چگونگی واکنش در برابر استرش موثر است. اگر خوردن و نوشیدن کافئین بر شما اثر منفی دارد، بهتر است برای کاهش استرس از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با خواص و مضرات قهوه، قهوه، نوشیدنی مفید یا مضر؟ را مطالعه کنید.

استرس و گرسنگی را با هم ترکیب نکنید

سوفیا مدلین می گوید: هرگز با شکم خالی و گرسنه، خودتان را در موقعیت های تنش زا قرار ندهید. مدت هاست که ما دریافته ایم گرسنگی باعث حساسیت و آزردگی می شود.

وقتی گرسنه هستید، قند خون تان پایین می آید و کورتیزول و آدرنالین که همان هورمون های جنگ و گریز در بدن است، افزایش پیدا می کنند. این فرایند به دلیل این است که نورو پپتید ها که از نورون ها برای کنترل مواد شیمیایی مغز ترشح می شود، برای گرسنگی و خشم یکسان است. اضافه کردن گرسنگی به موقعیتی تنش زا باعث افزایش احساسات منفی می شود. خوراکی های کوچک و سالمی در دسترس داشته باشید تا جلوی گرسنگی را بگیرد، به ویژه اگر در انتظار روزی سخت هستید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 462

به "کاهش استرس با تغذیه سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش استرس با تغذیه سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید