گوجه فرنگی، قلب سبزی هاست

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، گوجه فرنگی از هزاران سال پیش وجود داشته است؛ البته در میزان های کوچک. شاید باور نکنید اما گوجه فرنگی در ابتدا میزان یک گیلاس بوده و کم کم در اثر پرورش درشت تر شده است. وطن اصلی این گیاه هم آمریکای جنوبی است.

گوجه فرنگی، قلب سبزی هاست

گوجه فرنگی، قلب سبزی هاست

نویسنده: محمدرضا میرغلامی

گوجه فرنگی از هزاران سال پیش وجود داشته است؛ البته در اندازه های کوچک. شاید باور نکنید اما گوجه فرنگی در ابتدا اندازه یک گیلاس بوده و کم کم در اثر پرورش درشت تر شده است. وطن اصلی این گیاه هم آمریکای جنوبی است.

گوجه فرنگی در قرن شانزدهم در کشور پرو به مقدر زیاد کشت می شده است. در قرن هفدهم به انگلستان و هلند راه یافت و چون بسیار گران بوده، فقط مردم ثروتمند می توانستند از آن استفاده نمایند. در حال حاضر گوجه فرنگی در تمام منطقه ها جهان کشت می گردد و تقریبا در تمام فصل های سال وجود دارد. بنابراین همه می توانند گوجه فرنگی را در رژیم غذایی شان قرار داده و از فواید این گیاه پرخاصیت بهره مند شوند.

گوجه فرنگی بسیار مفید، کم کالری و در عین حال خوش طعم است که خوردن آن به اسم یک گیاه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می گردد. این گیاه سرشار از ویتامین های A، B،C، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و مهمیم است. یک عدد گوجه فرنگی تازه 24کالری انرژی، 5 گرم پروتئین، یک گرم فیبر، 6 میلی گرم سدیم، 15 میلی گرم ویتامین C و 292 میلی گرم پتاسیم دارد. گوجه فرنگی ها با اینکه شیرین اند دارای کالری پایینی هستند و از پرمصرف ترین گیاهان در جهان به تعداد می فرایند که به صورت خام، بخارپز، سرخ نموده، پوره و سس مصرف می شوند.

گوجه فرنگی و لیکوپن

گوجه فرنگی اندازه زیادی کاروتنویید دارد که مهم ترین آن لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوییدی به رنگ قرمز روشن است که مسوول تولید رنگ قرمز در گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، پرتقال قرمز و هندوانه حاوی اندازه زیادی لیکوپن هستند. آنالیز ها نشان داده است، مصرف مقادیر زیاد لیکوپن موجب کاهش حملات قلبی و سرطان های پروستات، پستان، ریه، معده، لوزالمعده، روده و دهان می گردد. بعضی از انواع کاروتنوییدها پس از مصرف می توانند به ویتامین A تبدیل شوند که لیکوپن از این خاصیت مستثنا بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. پژوهش ها نشان می دهد بسیاری از فواید و خواص میوه ها و سبزی ها مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی آنها است. آنتی اکسیدان ها به ترمیم آسیب هایی که به وسیله رادیکال های آزاد در بدن ایجاد شده، یاری می نمایند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

لیکوپن مهم ترین ماده غذایی موجود در گوجه فرنگی است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود قادر است، رادیکال های آزاد اکسیژن را خنثی نموده و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مسائل قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و بسیاری از مسائل و بیماری های دیگر جلوگیری کند. این ماده محلول در چربی است و در نتیجه، مصرف لیکوپن همراه غذاهای حاوی چربی و روغن، قابلیت استفاده بدن از لیکوپن را افزایش می دهد. هر 100 گرم گوجه فرنگی، بسته به اندازه رسیدگی آن حاوی حدود 3 تا 9 میلی گرم لیکوپن است. مصرف روزانه 3 تا 4 گوجه فرنگی یا 1 تا 2 قاشق رب گوجه فرنگی و بعلاوه مصرف اندازه متعادل سس گوجه فرنگی مفید است.

حتما شنیده اید که پختن سبزی ها و میوه ها باعث از بین رفتن ویتامین موجود در آنها و کمتر شدن ارزش غذایی شان می گردد اما در خصوص گوجه فرنگی شرایط فرق دارد. هرچند بخشی از ویتامین C گوجه فرنگی بر اثر پخته شدن از بین می رود اما قابلیت جذب کاروتن های موجود در گوجه فرنگی بر اثر پختن بیشتر می گردد. اگر گوجه فرنگی به صورت خام مصرف گردد، اندازه زیادی از لیکوپن آن به دلیل هضم نشدن از بدن دفع می گردد. عمل پختن، دیواره سلولی گوجه فرنگی را شکسته و باعث می گردد لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب گردد. لیکوپن رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، کنسرو گوجه فرنگی در مقایسه با گوجه فرنگی خام بیشتر و قابلیت جذب آن هم بیشتر است.

گوجه فرنگی و آهن

مصرف گوجه فرنگی موجب افزایش جذب آهن در مواد غذایی گیاهی می گردد. آهن موجود در گیاهان به خوبی جذب بدن نمی گردد و وجود ویتامین C موجود در گوجه فرنگی، موجب جذب آهن مواد گیاهی می گردد. به همین خاطر توصیه می گردد افراد در رژیم غذایی شان از گوجه فرنگی خام و سایر سبزی ها و میوه های حاوی ویتامین C استفاده نمایند.

گوجه فرنگی و قلب

مصرف مداوم گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز حمله های قلبی موثر است. آنالیز ها نشان داده است لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک های چربی در سرخرگ ها جلوگیری نموده و به این ترتیب ار بروز حمله قلبی پیشگیری می نماید.

گوجه فرنگی و سرطان

مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی نشان داده مصرف گوجه فرنگی پخته می تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. این پژوهشگران که پیروز شدند نقش گوجه فرنگی را در پیشگیری از بروز سرطان پروستات کشف نمایند، می گویند: ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی به ویژه گوجه فرنگی که همراه با دانه ها و پوست آن پخته شده باشد، می تواند پیشرفت تومورهای پروستات و عوامل التهابی مرتبط با این فرآیند را کاهش دهد.

این دانشمندان برای دستیابی به این نتایج، روی موش های آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده، مراحل پیشرفت تومور پروستات انسان را شبیه سازی کردند. سپس این موش ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به اندازه 10 درصد از رژیم غذایی روزانه خود گوجه فرنگی پخته دریافت می کرد و در رژیم غذایی گروه دوم گوجه فرنگی وجود نداشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که نمونه های آزمایشگاهی گروه اول 11 تا 67 درصد بیشتر از موش های گروه دوم زنده ماندند و تومور بسیار آهسته و به کندی مراحل تکامل خود را طی کرد. بعلاوه بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی و کمترین سطح التهاب در آنها مشاهده شد.

گوجه فرنگی و تناسب اندام

گوجه فرنگی به دلیل داشتن فیبر زیاد، مواد قندی کم و کالری کمی که دارد در کنترل وزن موثر است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می توانند از گوجه فرنگی استفاده نمایند. بعلاوه آنالیز ها نشان داده است گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی به کنترل وزن یاری می نماید. پیشتر معین شده بود که گیاهخواران و افرادی که زیاد میوه و سبزی مصرف می نمایند در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی شان زیاد از غذاهای تولید شده استفاده می نمایند، لاغرتر هستند. اکنون محققان دریافته اند که این موضوع تنها به دلیل پایین بودن کالری سبزی و میوه ها نیست بلکه لیکوپن موجود در سبزی ها و میوه ها با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد یاری می نماید. پژوهشگران انگلیسی با آنالیز تاثیر مصرف نان غنی شده با سبزی ها بر 17 زن 18 تا 35 ساله دارای وزن طبیعی، دریافتند بین افرادی که نان های غنی شده با پنیر خامه ای، هویج و گوجه فرنگی مصرف کردند، آنهایی که نان دارای گوجه فرنگی مصرف کردند، بیشتر احساس سیری می کردند.

گوجه فرنگی و پوست

مصرف گوجه فرنگی پخته توانایی بدن در مقابله با پرتوهای ماورای بنفش خورشید را افزایش داده و مانند ضد آفتاب از پوست محافظت می نماید. افرادی که دچار سوختگی های پوستی می شوند، می توانند با مصرف گوجه فرنگی پخته، توانایی بدن را در ترمیم این سوختگی ها افزایش دهند. بعلاوه استفاده از گوجه فرنگی می تواند در ایجاد طراوت پوست موثر باشد و از چین وچروک های زود هنگام پوست جلوگیری کند. آنالیز ها نشان می دهد آنتی اکسیدان موثر در گوجه فرنگی به نام لیکوپن به صورت خام سخت تر جذب شده و مورد استفاده بدن قرار می گیرد وعمل پختن جذب این ماده را در بدن ساده تر می نماید.

گوجه فرنگی و جراحی

آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی از بروز دردهای پس از جراحی های شکمی جلوگیری می نماید. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه فرنگی از آن است، از ترشح دسته ای از پروتئین ها که در تشکیل بافت های غیرطبیعی و چسبنده داخل شکم نقش دارند، جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی که درآن گوجه فرنگی یا محصولات تهیه شده از آن به اندازه زیادی گنجانده شده باشد، راهی مطلوب برای کنترل تشکیل این بافت های شکمی است. زمانی که این بافت ها داخل شکم تشکیل می شوند بیشتر سبب اتصال غیرطبیعی دو ارگان یا بخش هایی از آنها به یکدیگر خواهند شد. این بافت ها باعث یک سری دردهای شکمی و حتی انسداد روده و مثانه و در زنان هم سبب نازایی می شوند. آنتی اکسیدان گوجه فرنگی حتی در سس گوجه فرنگی هم به اندازه فراوانی وجود دارد. این آنتی اکسیدان اثرات خوبی هم در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی و بعضی از انواع سرطان دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1007

به "گوجه فرنگی، قلب سبزی هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوجه فرنگی، قلب سبزی هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید