6 حقیقت تغذیه ای درباره نخود

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، حمص از آن دسته غذاهایی است که علاقمندان زیادی دارد و از نخود تهیه می شود، دوست داشتن حمص به معنای پذیرفتن ارزش غذایی این گروه از حبوبات پرکاربرد است که از نظر فنی مانند عدس و لوبیا، یک دانه خشک و خوراکی محسوب می شود.

6 حقیقت تغذیه ای درباره نخود

علاوه بر حمص، نخود را می توان به سالادها و سایر دستورهای غذایی نیز اضافه کرد مثلا برای تهیه آبگوشت، آرد نخودچی، ماکارونی نخود، نخود پخته شده برای میان وعده، نخودآب و غیره. نخودها منبع ارزان قیمت پروتئین های گیاهی، فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

در این مطلب از متخصصان برای یافتن همه حقایق درباره نخودها، یاری گرفته شده است. برای یادگیری واقعیات جالب این گروه از حبوبات ادامه مطلب را دنبال کنید:

1. نخود یک غذای باستانی است

نخود که به لوبیای گاربانزو نیز شناخته می شود، در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل رشد می کند و یکی از اولین گیاهان کشت شده در این سیاره است که احتمالاً اولین بار در بین النهرین حدود 7500 سال پیش رشد کرده است.

یکی از اعضای خانواده ای از گیاهان گل دار، گیاه نخود، به نام سیسر آرتینوم (Cicer arietinum) حاوی غلاف های بذری است که حداکثر سه نخود در آن جای می گیرد. نخود دارای بافتی محکم و طعم ملایم و شبیه آجیل است. دو نوع اصلی از نخود وجود دارد: دِسی و کابلی.

نخود دسی دارای دانه های ریز و تیره با غلافی خشن است. این نوع نخود بیشتر در هند، اتیوپی، مکزیک و ایران وجود دارند. در مقابل، نخود کابلی دانه روشن تر و بزرگ تر با غلاف نرم تر دارد که در اروپا، آفریقا، افغانستان و شیلی رشد می کنند. نخود کابلی بیشتر در آمریکای شمالی رایج است و اغلب به صورت کنسرو شده، خشک یا حمص فروخته می شود. اطلاعاتی که در ادامه می آید نخود کابلی را مدنظر قرار می دهد.

2. نخود سرشار از مواد مغذی است

البته، اگرچه می توانید نخود خشک را تهیه کنید، اما استفاده از نوع کنسرو شده، مواد مغذی بیشتری به بدن شما می رساند. نخودها می توانند هم در دسته سبزیجات و هم پروتئین قرار بگیرند که این ویژگی آن ها را به یک انتخاب غذایی چندکاره تبدیل می کند.

ممکن است نخود کنسرو شده حاوی نمک باشد. برای جلوگیری از مصرف نمک زیاد، می توانید به راحتی به دنبال عبارت کم سدیم بر روی برچسب محصول باشید. حمص به طور حداقلی فرآوری می شود و به عنوان پایه، به طور معمول حاوی ارده کنجد، روغن و ادویه جات، علاوه بر نخود، است.

به ازای هر یک فنجان نخود پخته شده، 269 کالری، 15 گرم پروتئین، 4 گرم چربی، 45 گرم کربوهیدرات، 13 گرم فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی دریافت می کنید.

3. نخود سرشار از فیبر مفید برای شما است

نخود منبع عالی فیبر است که می تواند برای احساس سیری، کنترل کلسترول و سلامت روده مفید باشد. نخود حاوی فیبر محلول و غیرمحلول است. این بدان معنی است که این فیبرها نه تنها با یاری به حجیم شدن مدفوع، بلکه همچنین با به حرکت در آوردن مواد و جلوگیری از یبوست، به سلامت دستگاه گوارش یاری می کنند.

فیبر محلول به کلسترول بد (LDL) در سیستم گوارشی شما متصل می شود و آن را از طریق مواد زائد، قبل از اینکه جذب شود، از بدن خارج می کند و بدین ترتیب به مقابله با تجمع کلسترول در رگ ها یاری می کند و در نهایت خطر حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا را کاهش می دهد. غذاهای غنی از پروتئین و فیبر، مانند نخود، به شما یاری می کنند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید که می تواند به کنترل وزن یاری کند.

4. نخود به بدن شما چربی های سالم می دهد

فیبر تنها ماده مغذی نخود نیست که به قلبتان یاری می کند. نخود حاوی اسیدهای چرب چند غیراشباع است که نشان داده شده از سلامت قلب محافظت می کند. علاوه بر این، نخود منبع آلفا لینولنیک اسید گیاهی (ALA)، نوعی اسید چرب امگا 3، است که می تواند به افزایش سطح کلسترول HDL، معروف به کلسترول خوب یاری کند. این می تواند به کاهش تری گلیسیرید و فشار خون، زمانی که به عنوان بخشی از یک الگوی غذایی سالم برای قلب قرار بگیرد، یاری کند.

به علاوه، نخود می تواند در بسیاری از سبک های غذایی گنجانده شود. آن ها غذایی هستند که می توان به عنوان بخشی از رژیم های درمانی مختلف و یا تقویت کننده سلامتی مانند سلامت قلب، دوستدار دیابت، فاقد گلوتن، متکی به گیاه، گیاهخواری، وگان و مدیترانه ای از آن لذت برد. این ها تنها نمونه کوچکی از کاربرد این گروه از حبوبات است.

5. نخود حاوی مواد معدنی زیادی است

حبوبات منبع عالی فولات، روی، مس، آهن و منگنز هستند. خوردن نخود در دوران بارداری می تواند به مادر یاری کند تا نیازهای خود را به فولات برطرف نماید، که خود می تواند خطر ابتلا به نقایص مادرزادی در نوزاد مانند اسپینابیفیدا، را کاهش دهد.

روی یک ماده معدنی است که برای تولید بعضی از سلول های مسئول دفاع از بدن در برابر سموم یا مواد خارجی، که ایمنی شما را تهدید می کنند، اهمیت دارند. مس و آهن با هم کار می کنند تا بدن شما را در تشکیل گلبول های قرمز خون یاری کنند. منگنز هم برای کنترل قند خون مفید است.

6. راه های لذت بردن از خواص نخود بی سرانجام است

اکنون که بسیاری از فواید نخود برای سلامتی را مرور کردیم، در مورد ایده های غذایی و خوشمزه برای تهیه آن ها هم صحبت کنیم؟

نخود با بافت دلچسب و طعم آجیلی، تقریباً می تواند به راحتی به هر وعده غذایی اضافه شود. یکی از موارد مورد علاقه استفاده از آن ها در یک کاسه غلات گیاهی با الهام از رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با گوجه فرنگی و گل کلم کبابی، تکه های کلم کیل، زیتون، پنیر فتا و کمی حمص است.

همچنین می توانید آن ها را درون یک اسموتی یا سالاد خرد شده بریزید. در حقیقت، نخودچی به جای تکه های نان برشته خرد شده، یک اضافه کردنی عالی برای سالاد است.

همچنین می توان از نخودچی به عنوان چاشنی سوپ پوره خانگی مانند سوپ گوجه خامه ای یا سوپ کدوحلوایی استفاده کرد.

برای دسر آماده اید؟ نخود را در خمیر کوکی مخصوص گیاهخواران مخلوط کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 773

به "6 حقیقت تغذیه ای درباره نخود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 حقیقت تغذیه ای درباره نخود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید