25 سال پس از قتل عام سربرنیتسا، کشف گورهای دسته جمعی ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، صرب ها بابت این جنایت عذرخواهی نموده اما هنوز از پذیرش این فاجعه به عنوان یک نسل کشی طفره می رود.

25 سال پس از قتل عام سربرنیتسا، کشف گورهای دسته جمعی ادامه دارد

همه کسانی که تمایل به رفتن دارند جابه جا خواهند شد. عظیم و کوچک، پیر و جوان. نترسید. هیچ کس نگران نباشد.

این جمله افسران صرب بوسنی در حین محاصره شهر سربرنیتسا (شرق بوسنی و هرزگوین) خطاب به مسلمانان بوسنی بود که اندکی بعد به یکی از عظیمترین قتل عام های اروپا تبدیل شد.

به گزارش خبرنگاران، بی بی سی در گزارشی با نام قتل عام در سربرنیتسا در بوسنی به رویدادهای محاصره و قتل عام 25 سال پیش در این شهر پرداخته و خشونت نیروهای صرب بوسنی در این منطقه را به تصویر کشیده است.

بیش از 8 هزار پسر و مرد در سربرنیتسا قتل عام شدند/GETTY IMAGES

در 11 جولای 1995 (19 تیر 74) یگان های ارتش صرب بوسنی وهرزگووین شهر مسلمان نشین سربرنیتسا را محاصره و تصرف کردند.

در کمتر از دو هفته، نیروهای صرب بیش از 8 هزار (مسلمان) بوسنیایی را کشتند. این عظیمترین قتل عام پس از سرانجام جنگ جهانی دوم در اروپا محسوب می گردد.

راتکو ملادیچ فرمانده یگان های صرب بوسنی در ابتدای عملیات قتل عام به غیر نظامیان وحشت زده گفت که چیزی برای ترس وجود ندارد اما نیروهای صرب 10 روز به قتل عام خود ادامه دادند.

گورهای دسته جمعی در بوسنی همچنان کشف می شوند/ عکس: رویترز

صلح بانان مسلح سازمان ملل متحد به دلیل شدت خشونت ها در منطقه پیروز به انجام هیچ کاری در محدوده امن سازمان ملل در سربرنیتسا نشدند و خشونت ها در پیرامون آنها شدت گرفت.

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل، بعدها فاجعه سربرنیتسا را عذاب همیشگی تاریخ سازمان ملل مطرح نمود.

این قتل عام بخشی از برنامه نیروهای صرب بوسنی علیه مسلمان این کشور در طول جنگ داخلی بوسنی و یکی از درگیری های پس از تجزیه یوگسلاوی در دهه 1990 محسوب می گردد.

یوگسلاوی کشوری عظیم از اروپای مرکزی تا بالکان بود که مردمش از قوم ها و نژادهای گوناگون درگیری های زیادی با هم داشتند. شش جمهوری منطقه ای صربستان، اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و مونته نگرو و دو استان خودمختار کوزوو و وویوودینا در کشوری به نام یوگسلاوی تجمیع شده بودند.

راتکو ملادیچ فرمانده یگان های صرب بوسنی در مرکز عکس که یکی از عاملان اصلی قتل عام سربرنیتسا محسوب می گردد/ عکس: GETTY IMAGES

جمهوری سوسیالیستی بوسنی و هرزگوین که در آن موقع به عنوان بخشی از یوگسلاوی شناخته می شد، منطقه ای چند قومیتی از مسلمانان بوسنی، صرب های اورتدکس و کروات های کاتولیک بود.

بوسنی وهرزگوین استقلال خود را در سال 1992 و پس از یک رفراندوم اظهار داشت و کمی بعد از سوی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته شد.

اما صرب های بوسنی رفراندوم را تحریم نموده بودند. اندکی بعد نیروهای صرب بوسنیایی با حمایت دولت وقت یوگسولاوی (صربستان فعلی) به کشور تازه تاسیس حمله کردند.

آنها با هدف ایجاد صربستان عظیم و با سیاستی مشهور به پاکسازی قومی شروع به حذف مسلمان بوسنی از منطقه زندگیشان کردند.

بخش بوسنیایی با اکثریت مسلمان در اصل اسلاوهایی هستند که پس از ورود ترک های عثمانی در اوایل قرون وسطی اسلام را پذیرفتند.

سربازان صرب بوسنی در سال 1992 برای اولین بار سربرنیتسا را تصرف کردند اما پس از مدت کوتاهی این منطقه توسط ارتش مسلمان بوسنی پس گرفته شد. پس از آن بین دو طرف مسلمان بوسنی و صرب درگیری هایی شکل گرفت.

پناهجویان مسلمان بوسنی در حال فرار از مناطق قتل عام به یاری نیروهای سازمان ملل/ عکس: GETTY IMAGES

در آوریل 1993، شورای امنیت سازمان ملل متحد این منطقه را منطقه امن ... عاری از هرگونه حمله مسلحانه یا اقدامات خصمانه دیگر اظهار داشت.

با این وجود محاصره سربرنیتسا ادامه یافت. تجهیزات لازم برای غیرنظامیان رو اتمام بود و تعداد کمی از سربازان هلندی به عنوان نیروهای صلح بان سازمان ملل در این منطقه فعالیت می کردند. در این میان مرگ ساکنین منطقه بوسنی به دلیل گرسنگی شروع شد.

در 6 جولای 1995 نیروهای صرب بوسنی به صورت جدی به سربرنیتسا حمله کردند. نیروهای سازمان ملل مجبور به عقب نشینی به درون شهر شدند. فراخوان حملات هوایی ناتو نیز یاری چندانی به مسئله نکرد و تنها کمی از سرعت سرکوب و قتل عام مسلمانان بوسنی کاست.

شهر حفاظت شده توسط سازمان ملل متحد، در 5 روز فرو ریخت. ژنرال ملادیچ (از فرماندهان ارتش صرب بوسنی) پیروزمندانه در میان شهر قدم می زد. حدود 20 هزار نفر به پایگاه اصلی سازمان ملل در این شهر پناه بردند.

سربازان هلندی پاسدار صلح در منطقه امن سازمان ملل در سربرنیتسا - بوسنی/ عکس: GETTY IMAGES

کشتار در روزهای بعد شروع شد. پناه جویان مسلمان را از اتوبوس ها خارج کردند. نیروهای صرب بوسنی مردان و پسران را از میان جمعیت جدا نموده و آنها را به ضرب گلوله کشتند.

هزاران نفر با گلوله کشته و سپس با بولدوزر در گورهای دسته جمعی دفن شدند. براساس برخی از گزارش ها برخی از آنها زنده به گور شدند. این در حالی بود که برخی از عظیمسالان مجبور به تماشای کشته شدن فرزندانشان بودند.

در این میان، زنان و دختران از جمعیت جدا شده و بسیاری از آنان، مورد تجاوز قرار گرفتند. شاهدان در آن موقع از خیابان های پر از جنازه حرف می زدند.

سربازان هلندی پاسدار صلح سازمان ملل که شاهد خشونت صرب های بوسنی بودند کاری نکردند و 5 هزار مسلمان پناهنده در مقر خود را تسلیم صرب ها کردند.

در طول دوران محاصره، غیرنظامیان زخمی و گرسنه بودند/ عکس: GETTY IMAGES

یک دادگاه سازمان ملل در لاهه که بعدها به آنالیز این وقایع پرداخت، از برنامه ریزی گسترده برای این قتل عام صحبت کرد.

این دادگاه در حکمی علیه یکی از فرماندهان صرب بوسنیایی اظهار داشت: کوشش متمرکز و هماهنگ برای دستگیری و اسارت مردان مسلمان در سن خدمت نظامی انجام شد. نیروهای صرب در میان اتوبوس ها به دنبال جنس مذکر بودند و در میان آنها مردان پیر و پسران کم سن و سالی را می گرفتند که شرایط خدمت در نیروهای مسلح را نداشتند.

تاثیرات این قتل عام همچنان و تا به امروز ادامه دارد.

25 سال پس از نسل کشی، قبرستان های دسته جمعی جدید و اجساد قربانیان هنوز کشف می گردد.

نیروهی صرب بوسنی مردان و پسران مسلمان را جدا و تیرباران کردند/ عکس: GETTY IMAGES

یکی از گزارش های سال 2002 سازمان ملل، دولت و مقامات نظامی هلند را به دلیل عدم پیشگیری از قتل ها مقصر دانست. در پی این گزارش، دولت هلند با اعتراف به ناکامی نیروهای این کشور (عضو نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل) در جلوگیری از کشتار سربرنیتسا کناره گیری کرد.

در سال 2019 نیز دیوان عالی کشور هلند این حکم را تائید کرد و کشورش را تا حدی در مرگ 350 نفر در سربرنیتسا مسئول دانست.

در سال 2017، دادگاه سازمان ملل در لاهه ملادیچ از فرماندهان ارتش صرب بوسنی و عامل قتل عام سربرنیتسا را به نسل کشی و دیگر قساوت های جنگی محکوم کرد.

این فرمانده نظامی صرب بوسنی پس از سرانجام جنگ در سال 1995 مخفی شد و در یکی از روزهای سال 2011 در خانه پسرعمویش در شمال صربستان پیدا شد.

زن مسلمان سربرنیتسایی نجات یافته بر سنگ قبر پسرش بوسه می زند/ عکس: GETTY IMAGES

صرب ها بابت این جنایت عذرخواهی نموده اما هنوز از پذیرش این فاجعه به عنوان یک نسل کشی طفره می رود.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 318

به "25 سال پس از قتل عام سربرنیتسا، کشف گورهای دسته جمعی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 سال پس از قتل عام سربرنیتسا، کشف گورهای دسته جمعی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید