7 ماده غذایی برای مواقعی که اضطراب دارید

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، بنابر اعلام موسسه ملی سلامت روان در آمریکا حدود یک سوم از مردم این کشور در دوره ای از زندگی دچار اضطراب طولانی مدت می شوند.

7 ماده غذایی برای مواقعی که اضطراب دارید

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز به نقل از ایسنا، درحالی که درمان این اختلال روانی بیشتر بر مصرف دارو و روان درمانی تمرکز دارد، نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مواد غذایی نیز می توانند نقش موثری در کاهش اضطراب داشته باشند. به همین دلیل است که اغلب التهاب به عنوان عامل ریشه ای یا فاکتور نهفته موثر در بروز اضطراب شناخته می گردد.

التهاب مزمن، موجب تغییراتی در ارتباطات مغزی و عملکرد انتقال دهنده های عصبی می گردد که بر حافظه، واکنش های احساسی و خلق و خو تاثیر می گذارند.

به گزارش سایت masslive، مصرف مواد غذایی که میزان التهاب را کاهش داده و مواد مغذی مناسب برای مغز را تامین می نمایند می تواند علائم اضطراب را بهبود دهد. برهمین اساس کارشناسان علوم پزشکی افزودن این خوراکی ها را به رژیم غذایی توصیه می نمایند:

بادام: سطح پایینی از منیزیم با افزایش احتمال بروز اضطراب و افسردگی همراه است. تحقیقات نشان می دهد افزایش مصرف منیزیم می تواند اضطراب را از بین ببرد. بادام منبع اصلی این ماده مغذی به حساب می آید. بادام هندی، بادام زمینی و گیاهانی با برگ های سبز همچون اسفناج از دیگر منابع حاوی منیزیم هستند.

تخم مرغ: تخم مرغ منبع ماده مغذی کولین است که خاصیت ضد التهابی دارد. کولین ترکیب سازنده استیل کولین است که انتقال دهنده عصبی کلیدی به حساب می آید و در بهبود خلق و خو و حافظه نقش دارد. سطح پایینی از ترکیب کولین با افزایش میزان اضطراب همراه است.

ماهی سالمون: مصرف میزان کافی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل DHA و EPA با کاهش احتمال بروز اضطراب و تسکین علائم این اختلال روانی همراه است. این اسیدهای چرب، التهاب عصبی در مغز را کاهش داده و ارتباطات عصبی را بهبود می دهند. این دو اسید چرب تنها در ماهی های حاوی چربی بالا موجود است.

خوراکی های سرشار از پروبیوتیک: سلامت روده بر احتمال پیشرفت التهاب تاثیر می گذارد و به همین دلیل می تواند بر خطر بروز مسائل روان از قبیل اضطراب تاثیر داشته باشد. تقویت سد میکروبی روده با دریافت باکتری های خوب به پیشگیری از نفوذ ترکیب های التهاب زا به بدن یاری نموده و ممکن است اضطراب را نیز کاهش دهد.

بلوبری: مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها حائز اهمیت است و بلوبری ها مملو از ترکیب های پلی فنولیک هستند که همچون آنتی اکسیدان ها عمل نموده و سلول های مغز را در برابر رادیکال های آزاد حفظ می نمایند. همچنین این ترکیب ها التهاب عصب ها را کاهش داده و عملکرد مناسب مغز را به ویژه در شرایط استرس زا بهبود می دهند.

اسفناج: آنالیز هایی که انجام گرفته نشان می دهد گیاهان برگی همچون اسفناج سرشار از مواد مغذی به ویژه ترکیب هایی است که برای سلامت روان مفید است و به همین دلیل این نوع از خوراکی ها می توانند گزینه اصلی برای یاری به پیشگیری از اختلال هایی از جمله اضطراب و افسردگی با تسکین علائم آنها باشد. اسفناج و دیگر گیاهان برگی، مواد معدنی مورد احتیاج همچون اسیدفولیک و منیزیم را تامین نموده و حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است که التهاب را کاهش می دهند.

پروتئین های حیوانی بدون چربی: کمبود ویتامین هایی از قبیل B6 و B12 می تواند به بروز مسائل روانی از قبیل اضطراب یاری کند چرا که وجود این ویتامین ها برای فراوری انتقال دهنده های عصبی از قبیل سروتونین و دوپامین لازم است. پروتئین های حیوانی بدون چربی منبع خوبی از این دو ویتامین به حساب می آیند. هرچند تهیه پروتئین حیوانی بدون چربی چندان راحت نیست اما گوشت گاو و مرغ از منابع مطلوب این نوع ویتامین ها هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 374

به "7 ماده غذایی برای مواقعی که اضطراب دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ماده غذایی برای مواقعی که اضطراب دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید