تاثیر تغذیه بر حافظه

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، آیا واقعا نوع تغذیه می تواند بر قدرت حافظه تأثیرگذار باشد؟ محققان زیادی به این مساله اندیشیده اند. در حقیقت اطلاعات قابل توجهی وجود دارد که ارتباط بین نوع تغذیه و حافظه را مورد آنالیز قرار داده اند. نخست با غذاهای حاوی فیبر بالا آغاز می کنیم. غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند به علت حجم دهنده بودنشان مفید شناخته شده اند زیرا این ترکیبات

تاثیر تغذیه بر حافظه

تاثیر تغذیه بر حافظه

نویسنده:دکتر ربابه شیخ الاسلام*

آیا واقعا نوع تغذیه می تواند بر قدرت حافظه تأثیرگذار باشد؟ محققان زیادی به این مساله اندیشیده اند. در حقیقت اطلاعات قابل توجهی وجود دارد که ارتباط بین نوع تغذیه و حافظه را مورد آنالیز قرار داده اند. نخست با غذاهای حاوی فیبر بالا آغاز می کنیم. غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند به دلیل حجم دهنده بودنشان مفید شناخته شده اند زیرا این ترکیبات موجب پیشگیری از یبوست شده و جریان دفع مواد زاید را تسهیل نموده و از ماندن مدفوع در روده ها و جذب مواد نامناسب جلوگیری می نمایند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف کربوهیدرات هایی که دارای فیبر زیاد و قند کم هستند برای فعالیت های مغز مفیدترند. شاید به این دلیل که مواد غذایی پرفیبر مدت بیشتری در بدن می مانند و نمی گذارند که قند خون به شدت بالا برود. برعکس مواد غذایی حاوی آرد سفید و شکر پس از مصرف، قند خون را به شدت افزایش می دهند.

در تحقیق دیگری دیده شده است که کولین موجود در تخم مرغ می تواند به وسیله فراوری نوروترنسمیترهایی مانند استیل کولین اثربخش باشد. دیده شده است اندازه استیل کولین در افراد مبتلا به آلزایمر پایین تر است و بنابراین، مصرف روزانه تخم مرغ برای میانسالان توصیه می گردد. بهتر است مجددا به اندازه میوه و سبزی تازه ای که روزانه می خورید، فکر کنید. جالب است بدانیم املاح و آنتی اکسیدان موجود در این برکت های الهی در اغلب رژیم های غذایی با فواید بسیار همراه هستند. تحقیقات روی حیوانات گوشتخوار که عمر کوتاهی دارند، نشان داده است که حتی در این حیوانات هم با اضافه شدن اندازه سبزی و صیفی تازه به رژیم غذایی شان بیشتر عمر می نمایند و فعال ترند.

راجع به اسیدچرب امگا سه و خواص آن مطالب بسیار خوانده و شنیده اید. غذاهای حاوی این اسید چرب هم بر حافظه اثرگذار است. تحقیقات زیادی در این زمینه در دست انجام است و محققان بر این باورند که این اسیدچرب می تواند از دمانس و از دست دادن حافظه پیشگیری کند. ماهی سالمون، تن، ساردین، آزاد و بعلاوه دانه های روغنی مثل کلزا یا کانولا، سویا و بزرک سرشار از امگا سه هستند. از این رو، وارد کردن آنها به رژیم غذایی بسیار مفید است.

و آخرین نکته درباره اندازه آبی است که در روز می نوشید. می دانید که 60 درصد وزن بدن ما را آب تشکیل داده و حدود 75 درصد مغز از آب است بنابراین، نقش آب در سلامت ما بدیهی است. ضمناً، آشامیدن آب و نقش آن در حافظه نیاز به تحقیق و آنالیز ندارد چون کوچک ترین کم آبی در بدن به از دست دادن قدرت شناخت و درک منجر می گردد. دوباره یادآور می شوم که کلیه تحقیقات به داشتن رژیمی متعادل و متنوع براساس گروه های غذایی و حفظ وزن در حد متعادل تاکید دارند. کاهش مصرف شکر و نان های تهیه شده از آرد تصفیه شده، حذف چربی های اشباع و ایزومر ترانس، کم کردن اندازه نمک مصرفی هم سلامت حافظه مان را تضمین خواهند کرد.

پی نوشت ها :

* متخصص بهداشت عمومی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1003

به "تاثیر تغذیه بر حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغذیه بر حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید