طرز تهیه کلوچه خوشمزه شوشتری

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه استان خوزستان است که به علت طعم و عطر دلپذیرش، هواداران زیادی دارد. این کلوچه معمولاً به دو شکل شکری و خرمایی تهیه می گردد که هر کدام از آن ها طعم و مزه خاص خود را دارند.

طرز تهیه کلوچه خوشمزه شوشتری

طرز تهیه کلوچه شوشتری شکری

ابتدا پودر مخمر را با 1 قاشق غذاخوری شکر مخلوط نموده و سپس نصف پیمانه شیر ولرم را به آرامی داخل آن بریزید. ظرف محتوی این مواد را 15 دقیقه کنار بگذارید تا مخمر عمل کند.

بکینگ پودر و نمک را با 5 پیمانه آرد مخلوط نموده و مخلوط آرد را 3 بار الک کنید. سپس، رازیانه و زیره را هم داخل آرد بریزید و خوب هم بزنید.

روغن مایع را به مخلوط آرد اضافه نموده و هم بزنید تا مواد به شکل خرده نان درآیند. سپس، شیر و مخمر عمل نموده را به مخلوط اضافه کنید و با دست ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی حاصل گردد.

خمیر را داخل کاسه چرب شده قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. خمیر را به مدت 1 ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر گردد. (می توانید اطراف ظرف را با پتو بپوشانید.)

پس از اینکه خمیر استراحت کرد. فر را روشن کنید تا گرم گردد. خمیر را روی سطح آردپاشی شده به شکل دایره باز کنید. سپس، خمیر را به شکل دلخواه برش بزنید.

کلوچه ها را داخل سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار دهید و روی آن ها را با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران رومال کنید.

کلوچه ها را به مدت 20 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا بپزند.

هسته های خرما ها را گرفته و به شکل مربع یا دلخواه برش بزنید. حتی می توانید آن ها را له کنید و با پودر هل و پودر دارچین خوب مخلوط کنید.

خمیر کلوچه شوشتری شکری را به شکل دایره باز کنید و مواد خرمایی را روی آن قرار دهید.

خمیر را به شکل دلخواه جمع کنید و به شکل دایره یا بیضی درآورید.

کلوچه ها را داخل سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار دهید و روی آن ها را با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران رومال کنید.

کلوچه ها را به مدت 20 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا بپزند.

نکاتی برای تهیه کلوچه شوشتری

برای اینکه خمیر کلوچه نرم و لطیف گردد، بهتر است از آرد قنادی بهره ببرید.

اگر از آرد گندم استفاده می کنید، باید آن را الک کنید تا صاف و یکدست گردد.

برای اینکه کلوچه ها به خوبی پخته شوند، باید فر را از قبل گرم کنید.

اگر می خواهید کلوچه ها طعم زعفرانی داشته باشند، می توانید به زرده تخم مرغی که برای رومال استفاده می کنید، مقداری زعفران دم نموده اضافه کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1402 بروزرسانی: 8 آبان 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1492

به "طرز تهیه کلوچه خوشمزه شوشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کلوچه خوشمزه شوشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید