ترشه خشک بابلی، غذای مخصوص مازندران

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، ترشه خشک بابلی با یک سس بسیار خوشمزه که با آب غوره درست می گردد طبخ شده و طعم لذیذی دارد، البته شما می توانید از رب نارنج نیز بهره ببرید.

ترشه خشک بابلی، غذای مخصوص مازندران

ترشه خشک بابلی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محلی شهر بابل است که می توانید آن را با دستور پخت و روش های مختلف تهیه کنید. یکی از مواد غذایی ترشه خشک بابلی، شامل مرغ سرخ شده است و این دستور برای علاقه مندان به مرغ یک پیشنهاد ویژه به شمار می رود. این غذای مجلسی را می توانید در مهمانی های خود تهیه کنید و از مزه و طعم عالی آن و بعلاوه رنگ فوق العاده آن لذت ببرید. با خبرنگاران همراه باشید تا طرز تهیه ترشه خشک بابلی را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه ترشه خشک بابلی

  • ران مرغ 2 عدد
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • سیر 3 حبه
  • پوره گوجه فرنگی 1 پیمانه
  • زعفران 1/3 لیوان دم نموده
  • آب غوره 1 قاشق غذاخوری
  • کره محلی 200 گرم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه لازم

طرز تهیه ترشه خشک بابلی

مرحله اول

ابتدا پیاز و سیر را بشویید و پوست بگیرید. مرغ ها را بشویید و اجازه دهید تا مرغ ها خشک و آب آن کشیده شوند. کتری را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش آید. سپس زعفران را بسایید و اندازهی آب جوش روی زعفران بریزید و ظرف را روی بخار کتری قرار دهید. در ظرف را بگذارید تا زعفران دم بکشد. گوجه فرنگی را بشویید و داخل غذاساز قرار دهید تا پوره گردد یا می توانید آن را رنده ریز بزنید.

مرحله دوم

قابلمه مناسبی را بردارید و اندازهی کره داخل آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب گردد. سپس ران مرغ را همراه ادویه ها که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می گردد داخل تابه بگذارید. مرغ ها را تفت دهید تا رنگ آن عوض گردد. سپس پیاز و سیر را به صورت کامل بدون خرد کردن کنار مرغ ها قرار دهید. 3 لیوان آب جوش به مرغ ها اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ ها به مدت 1 ساعت بپزند.

مرحله سوم

در تابه مناسب اندازهی کره و روغن بریزید و با حرارت ملایم مرغ ها را داخل تابه قرار دهید. در تابه را بگذارید تا سرخ و طلایی شوند. بعد از کمی سرخ شدن زعفران دم نموده را روی مرغ ها بریزید. حتی می توانید اندازهی گوجه حلقه ای خردشده کنار مرغ ها سرخ کنید. بعد از اینکه مرغ ها کاملا سرخ شدند، زیر شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم

آب مرغ داخل قابلمه را با یاری آبکش صاف کنید. گوجه هایی را که از قبل پوره کردید در تابه ای با اندازهی کره تفت دهید. بعد از اینکه اندازهی گوجه ها تفت خوردند، آب مرغ را به پوره گوجه اضافه کنید. آب غوره بریزید و بگذارید تا کمی روی حرارت باشد. کاملا هم بزنید تا غلیظ و جاافتاده گردد. بعد از اینکه غلیظ شد، سس آماده شده است.

مرحله آخر

بعد از سرخ شدن مرغ ها و بعلاوه آماده سازی سس، مرغ ها را در دیس مناسب سرو کنید. داخل کاسه مناسب سس را بریزید و کنار مرغ ها روی دیس قرار دهید. برای دورچین می توانید از سبزی خوردن تازه و سیب زمینی های سرخ شده استفاده و همراه برنج کته ایرانی معطر سرو کنید. برای تماشا غذاهای ایرانی، کتلت گوشت و بادمجان کبابی، خوشمزه و راحت را بخوانید.

نکات کلیدی برای تهیه ترشه خشک بابلی

  • هنگام سرخ کردن از اندازه کمی روغن بهره ببرید.
  • برای رنگ گرفتن بیشتر می توانید کمی رب گوجه فرنگی اضافه کنید.
  • در صورت نداشتن آب غوره می توانید از آب لیموترش تازه استفاده نمایید.
  • برای دورچین می توانید پیازچه و سبزی خوردن بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از آشپزی این بار دلمه کلم را بدون گوشت بپزید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1346

به "ترشه خشک بابلی، غذای مخصوص مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترشه خشک بابلی، غذای مخصوص مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید