تصویر کراس اوور ملی ایران خودرو که به بازار می آید ، مشخصات و زمان عرضه اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اعلام این که خودروی کراس اوور ری را در بهمن ماه به مرحله فراوری انبوه خواهد رسید، گفت: تا سرانجام سال 500 دستگاه از این خودرو به فراوری می رسد.
به گزارش خبرنگاران، مهدی رادمنش، با بیان این که محصول ری را با توان مهندسان کشور به ثمر نشسته است، اظهار کرد: این محصول دارای موتور EF7P TC است که یک موتور 1.7 لیتری توربوشارژ بوده و نوترین موتور ایران خودرو و قدرتمندترین موتور فراوری داخل به شمار می رود؛ ضمناً این محصول مجهز به نسل نو گیربکس اتوماتیک شش سرعته (6AT) با اهرم تعویض دنده الکترونیکی خواهد بود.
وی اضافه نمود: حداکثر توان موتور ری را 160 اسب بخار با حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر است و سیستم انتقال قدرت این خودرو شش دنده اتوماتیک بوده و دارای مصرف سوخت بهینه در این کلاس است. در حال حاضر موتور و گیربکس این خودرو مراحل نهایی کالیبراسیون را طی می نماید.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو اضافه نمود: ری را در رده کراس اوورهای سگمنت B قرار می گیرد که پرطرفدارترین گروه کراس اوورها محسوب می گردد، این خودرو طول، عرض و ارتفاعی معادل 4334، 1808 و 1638 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2590 میلی متر است.
رادمنش، با بیان این که ری را دارای ترمز پارک برقی (EPB)، سامانه ترمز اتوماتیک (Auto Hold)، سامانه یاریی حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه یاریی حرکت در سراشیبی (HDA)، کنترل پایداری الکترونیکی(ESC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم یاری ترمز(BAS) است، یادآور شد: این محصول هم چنین دارای فرمان برقی با قابلیت تنظیم ستون در چهار جهت و کلیدهای کنترلی روی فرمان است.
وی با اشاره به سایر تجهیزات به کار رفته در ری را مطرح نمود: نمایشگر دوگانه (نمایشگر جلو آمپر دیجیتال 12 اینچی و سیستم مالتی مدیا با صفحه هوشمند لمسی 12 اینچی با 9 بلندگو)، نورپردازی مخفی با قابلیت تغییر رنگ در تریم داخلی، سانروف، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، خروجی برق 12 ولت در صندوق عقب، سنسور پا برای بازکردن در صندوق عقب (کیک سنسور)، در برقی صندوق عقب، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، دوربین دید 360 درجه و رادار نقطه کور از سایر امکانات این محصول است.
به گفته رادمنش، یکی از نکات جالب در ری را چراغ های Cornering یا Turn Light است که با چرخش فرمان یک چراغ دیگر روشن می گردد و مسیر مقابل را برای راننده روشن تر می نماید، علاوه بر آن ری را دارای چراغ خوشامدگویی در زیر درهای جلو و سیستم Follow Me Home، چراغ در پارکینگ به هنگام قفل کردن است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اشاره به این که با تغییرات اجرا شده بر روی موتور ری را، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، توان و گشتاور افزایش یافته است، گفت: موتور این محصول بر پایه دانش داخلی و با طراحی شرکت ایپکو فراوری شده است و می توان گفت یکی از نقاط قوت ری را، قوای محرکه آن است.
وی اضافه نمود: یکی از جذابیت های ظاهری ری را، رینگ های سایز 18 اینچ دو رنگ است که برای نخستین بار در محصولات ایران خودرو از این سایز رینگ استفاده شده است، این تایرها در کنار ظاهری اسپرت که متناسب با خودروهای کراس اوور است، مناسب شرایط جاده ای ایران نیز است.
رادمنش، با بیان این که فرآیندهای طراحی و توسعه این خودرو اتمام یافته و فرآیندهای کیفی آن شروع شده و تامین قطعات در حال اجرا است، گفت: تا به امروز حدود 40 دستگاه از این محصول برای موارد طراحی، توسعه و تست های ارزیابی فراوری شده و برنامه فراوری خودروهای نو برای صحه گذاری و تایید نوع در دستور کار است.
وی تاکید نمود: ایران خودرو برای فراوری این خودرو براساس پلتفرمی آینده نگرانه با قابلیت فراوری محصولات متنوعی از جمله ری را کاملا برقی، سرمایه گذاری عظیمی برای احداث خطوط نو فراوری بدنه و مونتاژ نموده است که توان فراوری تیراژ بالایی از محصولات این پلتفرم را خواهد داشت.
رادمنش با بیان این که ری را خودرویی است که بیش ترین حجم تغییرات در جهت توسعه را در تاریخ صنعت خودروی کشور دارد، گفت: این محصول تمامی تست های خودرویی را در فرآیند توسعه خود دارد، زیرا محصولی است که از نو متولد شده و دارای پلتفرم، قطعات و تجهیزات نو است، بر روی این محصول تا مرحله تجاری سازی، حدود 200 تست، اعم از تست هایی با الزامات قانونی وکارخانه ای، انجام خواهد شد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با تاکید بر این که مجهزترین ویژگی های برقی و الکترونیکی در خودروی ری را به کار رفته است، اعلام کرد: شرکت جتکو که یکی از شرکت های ارزشمند دانش بنیان در حوزه برق و الکترونیک خودرو در ایران است، متولی طراحی و توسعه سامانه رایانه ای کنترل ادوات برق و الکترونیک خودرو (BCM) بوده که این کار برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی ایران اجرا شده است.
وی یادآور شد: برای فراوری این خودرو، از تکنولوژی های روز جهان بیش ترین بهره برداری اجرا شده و در زمینه ایمنی و امنیتی، این خودرو تست های متعددی را پاس نموده و دارای استانداردهای متعددی نیز در این زمینه است.
منبع: همشهری آنلاین