رشد 4 درصدی شاخص دلار از ابتدای 2020 ، آینده دلار آمریکا چه می گردد؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، از زمان آغاز بحران کرونا، شاخص دلار فرایند صعودی را سپری نموده و رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

رشد 4 درصدی شاخص دلار از ابتدای 2020 ، آینده دلار آمریکا چه می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، افزایش ارزش دلار آمریکا در حالی اتفاق افتاده است که فدرال رزرو سیاست های انبساطی را در پیش گرفته و نرخ بهره آمریکا در حال حاضر در نزدیکی صفر واقع شده است.

شاخص دلار از ابتدای سال تا به امروز رشد 3.83 درصدی را تجربه نموده است. در اواسط ماه مارس و با گسترش ویروس به کشورهای غربی، ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح از ابتدای سال رسید.

نمودار زیر فرایند دلار جهانی را از ابتدای سال 2020 تا ششم ماه می نشان می دهد:

رشد 3.83 درصدی شاخص دلار از ابتدای سال 2020

صاحبان کسب وکارها در سراسر جهان این موضوع را به خوبی می دانند که اگر بحران کرونا ادامه یابد، آنها به منابع قابل توجهی از ذخایر ارزی احتیاج خواهند داشت.

در حقیقت دلار در تمامی بحران های مالی نقش قابل توجهی ایفا نموده و از این رو کسب وکارها به خوبی می دانند که دلار آمریکا چیزی بیش از یک ذخیره ارزی است.

به این ترتیب، طی این مدت و تحت تاثیر پیامدهای ناشی از شیوع کرونا تقاضا برای دلار آمریکا به شدت افزایش یافته است.

تقویت دلار آمریکا اما مزایا و معایبی برای دولت این کشور دارد. دلار قوی به معنای صادرات گران تر است و در نتیجه فروش محصولات آمریکایی در خارج از مرزهای ایالات متحده سخت می گردد.

این امر موجب می گردد شرکت های آمریکایی برای تاسیس کارخانه ها و راه اندازی کسب وکارشان در دیگر کشورها وسوسه شوند که در نهایت کاهش اشتغالزایی را به دنبال دارد.

در عین حال با دلارِ قوی، سفر به آمریکا برای گردشگران خارجی کمتر جذاب است.

از سوی دیگر اما، جهانی بودنِ دلار و تقاضای پایدار برای آن، اهرمِ قدرت آمریکا محسوب می گردد؛ به ویژه برای کشورهایی که اوراق قرضه آمریکا را خریداری می نمایند.

بیش از یک قرن است که دلار آمریکا پرنفوذترین ارز جهان است. امروز بیش از 60 درصد کل ذخایر بانکی در تمام جهان را دلار تشکیل می دهد و همچنین 40 درصد از مجموع بدهی ها به دلار است.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران بر این باورند که با توجه به نرخ بهره نزدیک به صفر در آمریکا، احتمالا طی ماه های آینده و با مهار ویروس کرونا، فرایند شاخص دلار کاهشی خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 189

به "رشد 4 درصدی شاخص دلار از ابتدای 2020 ، آینده دلار آمریکا چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 4 درصدی شاخص دلار از ابتدای 2020 ، آینده دلار آمریکا چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید