طرز تهیه 5 نوع بورانی؛ پیش غذای خوشمزه برای پذیرایی در سفره

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، بورانی یکی از غذاهای خوشمزه است که در سراسر جهان هوادار دارند. بورانی از اسفناج، کدو یا بادمجان تهیه می گردد که با ماست یا کشک مخلوط می گردد. البته کلمه بورانی امروزه برای مخلوط خوراک سبزی پخته و ماست اطلاق می گردد. همانطور که گفته شد بورانی یک غذای جهانی است. مثلاً در هند آن را رایتا در اسپانیا و آمریکای جنوبی نیز به نام آلبرانیا معروف است. بورانی را می توان به عنوان یک پیش غذای بسیار مجذوب کننده و یا به عنوان یک میان وعده سرو کرد. بورانی یکی از غذاهای سالم و گیاهی است و برای کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند، یک گزینه فوق العاده است. در ادامه شما را با طرز تهیه چند نوع بورانی آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه 5 نوع بورانی؛ پیش غذای خوشمزه برای پذیرایی در سفره

1- بورانی اسفناج

منبع: اینستاگرام sweet.sanaz.homee

برای بورانی اسفناج به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه بورانی اسفناج :
اسفناج1 کیلو گرم
ماست1 پیمانه
سیر3 حبه
روغن مایع2 قاشق غذا خوری
نعناع خشک1 قاشق غذا خوری
نمک و فلفلبه اندازه لازم

دستور تهیه بورانی اسفناج :

در ابتدا باید اسفناج را پاک کنید و سپس با دقت بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به صورت درشت خرد کنید. در ادامه اسفناج های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و میزانی آب و کمی نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت میانه قرار دهید تا پخته شوند. سپس اسفناج ها را از قابلمه خارج کنید و درون یک صافی قرار دهید تا آب آن کاملا خارج گردد. سپس با یک گوشت کوب اسفناج ها را بکوبید.

در گام بعدی یک ماهیتابه مناسب را انتخاب کنید و درون آن دو قاشق غذا خوری روغن مایع بریزید و بگذارید تا میزانی روغن داغ گردد. سپس اسفناج های کوبیده شده را در ماهیتابه بریزید و تفت دهید.

سپس سیرها پوست بگیرید و با رنده ریز آن ها را رنده کنید و یا با گوشت کوب له کنید. یا می توانید از پودر موسیر بهره ببرید. سیر را در یک کاسه مناسب به همراه نعناع خشک شده بریزید و اسفناج تفت داده شده را در آخر به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

برای طرز تهیه آلو اسفناج ایرانی کلیک کنید.

2- بورانی بادمجان

منبع: اینستاگرام dehkade-ghazaa

برای طرز تهیه بورانی بادمجان به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه بورانی بادمجان:
بادمجان2 عدد
سیر2 حبه
ماست2 پیمانه
نمکبه اندازه لازم

دستور تهیه بورانی بادمجان:

در مرحله اول برای تهیه بورانی بادمجان، بادمجان ها را بشویید و سپس بر روی منقل یا اجاق گاز کباب کنید. حتما بادمجان ها را کباب کنید، زیرا مزه بسیار بهتری نسبت به بادمجان سرخ شده دارد و سالم تر می باشد، زیرا که روغنی در تهیه آن مصرف نمی گردد. سپس با استفاده از یک چاقو پوست بادمجان ها را بگیرید. و سپس بر روی تخته آشپزخانه بادمجان ها را ساطوری کنید تا حالت پوره مانند به خود بگیرد. ضمناً می توانید برای این کار از گوشت کوب نیز بهره ببرید.

در گام بعدی سیرها را پوست بگیرید و آن ها را نیز به صورت ساطوری خرد کنید و یا با گوشت کوب له کنید. سپس سیر را به همراه بادمجان را در کاسه ماست بریزید و خوب مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند.

برای طرز تهیه میرزا قاسمی کلیک کنید.

3- بورانی کدو حلوایی

برای طرز تهیه بورانی کدو حلوایی به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه بورانی کدو حلوایی:
کدو حلوایی1 عدد میانه
ماست خامه ای2 پیمانه
کره1 قاشق غذا خوری
زعفران دم نمودهبه اندازه لازم

دستور تهیه بورانی کدو :

کدو حلوای را در ابتدا بشویید و به چند قسمت تقسیم کنید و در یک قابلمه به همراه میزانی آب بریزید و اجازه دهید بر روی اجاق گاز با حرارت میانه پخته گردد.

بعد از پخته شدن کدو حلوایی آن را با یک گوشت کوب له کنید تا به صورت پوره در بیاید.

در ادامه یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و میزانی کره را در آن بریزید و اسفناج را در آن تفت دهید. و در ادامه زعفران دم نموده را به آن اضافه کنید.

در نهایت مواد را با ماست در یک کاسه مخلوط کنید تا بورانی کدو حلوایی آماده گردد.

4- بورانی کنگر

برای تهیه بورانی کنگر به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه بورانی کنگر:
کنگر1 کیلو گرم
ماست2 پیمانه
روغن مایعبه میزان لازم
نمک و فلفلبه اندازه لازم

دستور تهیه بورانی کنگر :

در مرحله اول برای تهیه بورانی کنگر ابتدا کنگرها را با دقت پاک کنید و تیغه های آن را جدا کنید. سپس آن را به خوبی بشویید. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و کنگرها را به همراه چند پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا کنگر ها پخته گردد.

بعد از پخته شدن کنگر ها آن ها را در یک صافی بریزید تا آب آن ها گرفته گردد.

سپس یک تابه مناسب را تهیه کنید و میزانی روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید تا داغ گردد. سپس کنگر ها را در روغن سرخ کنید.

سپس در یک کاسه ماست بریزید و کنگرهای سرخ شده را به آن اضافه کنید و به اندازه دلخواه میز نمک و فلفل به بورانی کنگر اضافه کنید. در یک روش دیگر کنگر را با ماست مخلوط نمی کنند و در کنار ماست با یکدیگر میل می کنند.

برای طرز تهیه خورشت کنگر کلیک کنید.

5- بورانی لبو

برای تهیه بورانی لبو خوشمزه به مواد زیر احتیاج داریم.

مواد لازم برای تهیه بورانی لبو:
لبو4 عدد
ماست2 پیمانه

دستور تهیه بورانی لبو :

طرز تهیه بورانی لبو بسیار ساده است. در ابتدا لبو ها را بشویید و آن ها را در یک قابلمه قرار دهید و چند پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با شعله میانه قرار دهید تا پخته شوند. سپس لبو های پخته شده را با یک چاقوی تیز به صورت نگینی برش دهید و با ماست در یک کاسه مناسب کاملاً مخلوط کنید. لبو را نیز می توانید به صورت رنده شده یا له شده به ماست اضافه کنید اما اگر به صورت نگینی خرد گردد، ظاهر زیباتری دارد.

نکاتی در تهیه بورانی

  • در انتخاب نوع ماست برای تهیه بورانی بسیار دقت کنید. زیرا طعم ماست در طعم کلی بورانی خیلی تاثیرگذار است. توصیه می گردد برای بورانی اسفناج از ماست موسیر و برای بورانی بادمجان از ماست خامه ای بهره ببرید.
  • با توجه به اینکه بورانی یک غذای کاملاً گیاهی است برای بدن و سلامتی بسیار مناسب می باشد. به عنوان مثال اگر شما فشار خون دارید به علت وجود خواص بی نظیر اسفناج باید از بورانی اسفناج بهره ببرید. یا اگر لاغر هستید و می خواهید وزن خود را افزایش دهید، توصیه می گردد که از بورانی لبو و بورانی کدو حلوایی بهره ببرید.
  • طرز تهیه بورانی که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1105

به "طرز تهیه 5 نوع بورانی؛ پیش غذای خوشمزه برای پذیرایی در سفره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 5 نوع بورانی؛ پیش غذای خوشمزه برای پذیرایی در سفره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید