علت نازک شدن و ریزش مو و درمان آن

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، فرادید/ مسائل رایج پوست و مو در میان زنان می تواند نشان دهنده کم آبی و بهم خوردن تعادل هورمونی باشد. سیمون لی، متخصصِ سلامتِ مو از استرالیا، می گوید ریزش مو می تواند ناشی از تغییراتِ ناگهانی و خارشِ پوست سر می تواند نشانۀ کم آبیِ طولانی-مدت و رژیم بدِ غذایی باشد.

علت نازک شدن و ریزش مو و درمان آن

برطبق گفته این متخصص مو، قوت و شفافیتِ مو به سلامت عمومی و آنچه که می خورند وابسته است.

پوستِ سرِ خشک

پوستِ سرِ خشک همراه با خارش ناشی از از دست رفتنِ نرمی پوست در گذر زمان است. لی می گوید عوامل زیادی به خشکی پوست سر کمک می کند. قرار دریافتِ طولانی مدت در معرضِ سرما یا تهویه کننده های هوا؛ استفاده مکرر از خشک کن های برقی؛ مصرفِ کمِ آب و تغذیه نامناسب برخی از دلایل خشکی پوست سر هستند.

مصرفِ کافیِ آب برای حیات ضروری است، زیرا دو-سوم بافت پوست از آب تشکیل شده است. بدن انسان تقریباً هر روز دو لیتر آب از دست می دهد که باید با خوردن مایعات و آب کافی آن را جبران کرد.

آلودگی هوا چه بلایی سر پوست و مو می آورد؟

نوشیدنِ حداقل دو لیتر آب در روز می تواند آبرسانی به مو و پوست سر را انجام دهد و از خشکی و پوسته پوسته شدنِ پوستِ سر پیشگیری کند. کمبود روی نیز می تواند باعث خشکی پوست سر شود؛ بنابراین باید با خوردن غذا های دریایی، میوه و آجیل کمبود روی را جبران کنید.

راش های پوستی، اگزما، شوره سر و تغییراتی هورمونی نیز به خشکی پوست کمک می کند و باید با مشورت با پزشک این موارد را برطرف کرد.

اصلی ترین علتِ ریزش مو در زنان آلوپسیِ آندروژنیک است که بیشتر آن را با عنوانِ نازک شدنِ مو با الگوی زنانه می شناسند. ژنتیک اصلی ترین علتِ آلوپسیِ زنانه است و در این حالت نازک شدنِ مو از تاج سر شروع می شود و خط رویش مو معمولاً بدون تغییر باقی می ماند.

اما دلیلِ دیگر ریزش مو در زنان بهم خوردنِ تعادل هورمونی است. تولید زیادِ هورمونِ جنسیِ دی هیدروتستوسترون - که با عنوان دی اچ تی شناخته می شود - باعث می شود تعداد فولیکول های پوست سر کم شود که به مرور باعث نازک شدن مو ها و ریزش موی دائمی می شود.

خوشبختانه، آلوپسی آندروژنیک که ناشی از بهم خوردنِ تعادل هورمون هاست را می توان با تجویز دارو و بازگرداندن هورمون ها به حالت تعادل درمان کرد. در این روش مقدار دی اچ تی که با رسیدن به فولیکول ها باعث نازکی مو می شوند، کاهش پیدا می کند.

از آنجایی که مو از پروتئینِ کراتین درست شده است، رژیمِ غذایی که فاقد پروتئین و آمینو اسید های مرتبط با آن باشد می تواند باعث ریزش مو شود. 4 نوع آمینو اسید اصلی هستند که برای تولید کراتین مو ضروری هستند شامل: سیستئین، لیزین، آرژینین و متیونین.

لی می گوید: از بین همه این آمینواسیدها، لیزین و متیونین ضروری ترین ها هستند؛ به این معنی که این آمینواسید ها توسط بدن تولید نمی شوند باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند.

مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و گاو، تخم مرغ، شیر، پنیر و ماست منابعِ تأمین پروتئین ها هستند.

مو های انسان هر ماه بطور متوسط 3.5 سانتی متر رشد می کنند و چرخه رشد مو بین 3 تا 5 سال طول می کشد. اما این میزان در همه یکسان نیست و سلامتِ عمومی افراد، درمان های سختِ پزشکی مانند شیمی درمان، می تواند این چرخه را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و باعث ریزش موقتی مو ها شود.

ریزش ناگهانی مو - که با نام علمی تلوژن افلوویم شناخته می شود - یک نوع ریزش موی موقتی است که در اثر استرس یا تجربه های دردناکِ روانی (زخم روان یا تروما) ایجاد می شود. کاهشِ شدید و یکباره وزن؛ تغییر رژیم غذایی؛ مسافرت به کشور های دیگر و قرار دریافت در معرض نور فرابنفش نیز می تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود.

اگر بعد از شوک یا زخمِ روان آهن مصرف کنید می توانید چرخه رشد موی خود را در حالت تعادل نگه دارید و از دوشاخه شدن و شکنندگی مو ها پیشگیری کنید. غذا های غنی از آهن شامل گوشت قرمز، سبزیجات سبزِ تیره مانند اسفناج؛ عدس؛ ماهی و شکلاتِ تلخ هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 738

به "علت نازک شدن و ریزش مو و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت نازک شدن و ریزش مو و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید