میراث ملموس و ناملموس ایران با ویژگی های اقلیمی سازگار است

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، میراث ملموس و ناملموس ایران با ویژگی های اقلیمی سازگار است.

میراث ملموس و ناملموس ایران با ویژگی های اقلیمی سازگار است

علی دارابی در پیامی به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی شرح داد: برخورداری گسترده کمی و کیفی از میراث فرهنگی و طبیعی، ما را در جایگاهی قرار می دهد که با اهتمام به شناخت و معرفت شایسته نسبت به این دارایی ها و منابع غنی، بتوانیم ضمن حفظ غنای فرهنگی، نقش آفرینی موثری در پندآموزی از تجربه پیشینیان برای غلبه بر چالش های امروز بویژه در عرصه چالش های فرهنگی و زیست محیطی برداریم که از آن پس حدود چهار دهه پیش با پیشنهاد شورای بین المللی بناها و محوطه ها (ایکوموس) و تصدیق یونسکو، روز 18 آوریل به عنوان روز جهانی بناها و محوطه ها نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: همه ساله و در ارتباط مستقیم با این بزرگداشت، موضوعاتی محوری و برگرفته از چالش ها، دغدغه ها و برنامه ها، در قالب شعار سال موضوع می یابد. در این ارتباط، سال جاری با عنوان میراث و اقلیم نامگذاری شده تا جامعه جهانی به توجه بیشتر به تاثیرات متقابل دو موضوع اقلیم و میراث بپردازد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: در روبرو اولیه با نام گذاری سال جاری به عنوان اقلیم و میراث، همه بدنبال تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی بر میراث فرهنگی هستند و به درستی عنوان می شود که تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدیدی است که بشریت و میراث فرهنگی با آن روبرو است.

جامعه جهانی در پی بهره گیری از ظرفیت های نهفته میراث فرهنگی

دارابی اعلام نمود: این تاکید به وضوح نشان دهنده باور عمیق و اعتقاد به ارزش و قدرت فرهنگ و میراث برای جامعه به عنوان یک کل و اعتقاد به آن به عنوان بخش کلیدی راه چاره روبرو با مسائل است. اصولاً نامگذاری ها، نشانگرهای مهمی برای توجه دولت ها، مردم و نهادهای غیردولتی است تا درباره آن موضوع به بحث و گفت وگو بپردازند و با بهره گیری از قدرت رسانه ها و افکار عمومی در ارتقای دانش عمومی و تخصصی ملل جهان گامی بردارند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: امروزه جامعه جهانی در پی بهره گیری از ظرفیت های نهفته میراث فرهنگی در همسازی با اقلیم در جهت تقویت توسعه پایدار است و با اذعان به ماهیت اساسی این دارایی های فرهنگی برای یاری به بشریت برای سازگاری پایدار، درصدد یافتن راه چارهی برای برون رفت از چالش های اقلیمی و اجرای استراتژی های تاب آوری در جهانی که به سرعت در حال تغییر است، خواهد بود.

وی شرح داد: این رویکرد با در نظر گرفتن توانمندی های نهفته و خوانش نشده میراث فرهنگی برای هدایت اقدامات اقلیمی، در پی پیوند دادن پاسخ های میراث به مقابله با تغییرات آب و هوایی منطبق با اهداف توسعه پایدار بوده و در تلاش است تا جامعه را برای حفظ و توسعه ارزش های زیست محیطی به شیوهای مسئولانه و پایدار توانمند کند.

دارابی اضافه کرد: بهره گیری از این قابلیت میراث فرهنگی، مستلزم شناخت بهتر ابعاد فرهنگی تغییرات اقلیمی از یک سو و شناخت دانش زیست سرزمینی متبلور در میراث فرهنگی از سوی دیگر است که تلاشی مضاعف را برای هم افزایی پایدار برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی طلب می کند.

سال 1401 آغازی بر نهضت خوانش، شناخت و روایت محتوایی میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: میراث ملموس و ناملموس این سرزمین مشحون از باورها و دانش زیست کیفیت مند و سازگار با ویژگی های اقلیمی است و نشانه های آن را آشکار و نهان در خود دارد. انتظار می رود در سال پیش رو، در شناخت و خوانش وجوه معنایی و کاربردی کیفیت بخش به زندگی که در تعاملات فرهنگی و زیست محیطی پیشینیانمان قوام داشته و مصادیق ارزشمند آن به یادگار رسیده، عزمی جدی و تلاشی مضاعف در پیش بگیریم.

وی اعلام نمود: معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با این باور که جوامع تاب آور و پایدار به حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی وابسته هستند، اهتمام جدی دارد با یاری جستن از همه متخصصان، دغدغمندان و کنشگران اجتماعی، سال پیش رو را به آغازی برای نهضت خوانش، شناخت و روایت محتوایی میراث فرهنگی این سرزمین که سرشار از دانش و باور مردمان آن در خط سیر تاریخی است، تبدیل کند و از رهگذر آن راه چارههایی برای برون رفت از چالش ها بویژه چالش های اقلیمی عرضه کند.

دارابی اضافه کرد: این اهتمام در پیوند با بایسته هایی است که ایجاب می کند میراث غنی سرزمینمان را که شاهکارهایی مشحون از نبوغ، خلاقیت، باورمندی و دانشی سرشار است، درک و دریابیم. اهتمام و همکاری های بین بخشی مابین نهادهای علمی و اجرایی کشور نقش پیشران را در دستیابی به این هدف ملی در برخواهد داشت. این نشست تخصصی که با همکاری و تشریک مساعی معاونت میراث فرهنگی و انجمن علمی باستان شناسی برگزار می شود، گامی در تحقق این مهم است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1252

به "میراث ملموس و ناملموس ایران با ویژگی های اقلیمی سازگار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث ملموس و ناملموس ایران با ویژگی های اقلیمی سازگار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید