5 راه برای کاهش عوارض یائسگی در زنان

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، دوره یائسگی و سرانجام قاعدگی برای زنان، با عوارضی همراه است که می توان با بعضی روش ها از این عوارض کاست.

5 راه برای کاهش عوارض یائسگی در زنان

به گزارش خبرنگار به نقل از شاشه نیوز، برای بیشتر زنان، یائسگی در اواخر دهه 40 یا اوایل 50 آغاز می گردد و چند سال طول می کشد. حدود دو سوم زنان علائم و عوارض یائسگی را تجربه می نمایند که شامل گُرگرفتگی، تعریق شبانه، تحریک پذیری، خستگی و نوسانات خلقی است.

زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله پوکی استخوان، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی هستند. قبل از اینکه به سراغ روش های ساده برویم که می تواند به مقابله با علائم یائسگی یاری کند، ابتدا درک کنیم که یائسگی دقیقاً چیست.

یائسگی چیست؟

یائسگی زمانی است که سرانجام دوره قاعدگی را معین می نماید. 12 ماه پس از آخرین قاعدگی تشخیص داده می گردد. این یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است؛ اما بعضی علائم جسمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و علائم احساسی می تواند کیفیت زندگی را مختل نموده، انرژی شما را کاهش داده و بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. از تغییرات ساده در شیوه زندگی گرفته تا هورمون درمانی، درمان های زیادی برای مقابله با علائم یائسگی در دسترس است.

1. غذا های غنی از کلسیم و ویتامین D بخورید

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها و افزایش خطر پوکی استخوان گردد. مصرف کلسیم و ویتامین D با سلامت استخوان ارتباط دارد و بنابراین مهم است که غذا های غنی از این مواد مغذی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

مصرف کافی ویتامین D در زنان یائسه هم با کاهش خطر شکستگی لگن ناشی از ضعف استخوان ها همراه است. ماست، شیر، پنیر، سبزیجات، توفو، ساردین و لوبیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

2. حفظ وزن مناسب

افزایش وزن در دوران یائسگی شایع است. ترکیب هورمون ها، شیوه زندگی و ژن ها می تواند منجر به افزایش وزن گردد. چربی اضافی بدن در ناحیه کمر می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

وزن بدن شما بعلاوه می تواند بر علائم یائسگی تأثیر بگذارد، بنابراین حفظ وزن مناسب بسیار مهم است. مطالعه ای روی 17، 473 زن یائسه نشان داد کسانی که حدود 10 درصد از وزن بدن خود را در طول یک سال از دست داده اند، بیشتر دچار گرگرفتگی و تعریق شبانه می شوند.

3. از غذا های حساسیت زا اجتناب کنید

باید توجه داشته باشید که بعضی از غذا ها می توانند باعث گرگرفتگی، تعریق شبانه و تغییر خلق شوند. بعضی از غذا های رایج شامل کافئین، الکل، شکر و غذا های تند است. می توانید دفتر خاطرات داشته باشید، انگیزه های خود را بنویسید و سعی کنید در آینده از این غذا ها اجتناب کنید.

4. فعال باشید

ورزش منظم فواید مختلفی برای سلامتی دارد، از جمله این که باعث می گردد احساس انرژی بیشتری داشته باشید، سوخت و ساز بدن خود را حفظ کنید، مفاصل و استخوان ها را سالم نگه دارید، به شما اجازه می دهد بهتر بخوابید و استرس را کاهش دهید.

یک مطالعه نشان داد ورزش به مدت سه ساعت در هفته سلامت جسمی و روحی زنان یائسه را بهبود می بخشد. ورزش منظم بعلاوه از شما در برابر سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع 2 و پوکی استخوان محافظت می نماید.

5. غذا های غنی از فیتواستروژن بخورید

فیتواستروژن ها (استروژن گیاهی)، یک ترکیب گیاهی است که اثرات استروژن را در بدن تقلید می نماید. خوردن غذا های غنی از آن به تعادل هورمون ها یاری می نماید.

مصرف زیاد فیتواستروژن در کشور های آسیایی به این علت است که زنان در اینجا در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی نمی شوند. غذا های غنی از فیتواستروژن ها شامل سویا، محصولات سویا، توفو، دانه های کتان، کنجد، لوبیا و تمپه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 998

به "5 راه برای کاهش عوارض یائسگی در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه برای کاهش عوارض یائسگی در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید