الکترونیکی شدن صدور مجوزها گلوگاه های فساد را می بندد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، تهران (پانا) - رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد کاهش زمان صدور مجوزها، مطالبه مردم است و بهتر است مجوز شفاف، و فرایندهای آن روشن باشد و عوارض به صورت دستی محاسبه نشود تا گلوگاه های فساد بسته شود.

الکترونیکی شدن صدور مجوزها گلوگاه های فساد را می بندد

مهدی اقراریان در چهل و هشتمین جلسه شورا طی تذکری بیان داشت: این مارپیچ متنوع و گوناگون دریافت مجوزهای صدور پروانه و ساخت و ساز باعث نارضایتی مردم شده است. اگر فردی برای دریافت مجوز به سازمانی مراجعه کند با انواع و اقسام استعلام ها و موارد گوناگونی روبرو می گردد که فرایند را طولانی می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت نو انقلابی، در خصوص رفع موانع صدور مجوزها و ایجاد درگاه یکپارچه ملی مجوزها و حذف کاغذبازی پیچیده، یکی از دستگاه هایی که باید به این امر عمل کند، شهرداری ها هستند. شهرداری مجوزهای متنوعی را ارائه می کند که یکی از مهمترین این مجوزها، مجوز ساخت و ساز است و طولانی شدن فرایند صدور مجوز یا همان پروانه ساختمانی، به علت طولانی شدن خواب سرمایه حوزه مسکن، باعث زیان بسیار زیادی به کشور می گردد.

اقراریان در ادامه خاطر نشان ساخت: مطابق تبصره 3 ماده 57 قانون رفع موانع تولید، کلیه دستگاه های صادر کننده مجوز موظف هستند کلیه شرایط خود را به صورت الکترونیک به هیات مقررات زدایی ارسال کنند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا اضافه کرد: همچنین مطابق بند 21 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44، مجوز کسب و کار عبارت است از هرنوع اجازه کتبی و... که برای شروع، ادامه، توسعه یا بهره برداری فعالیت های اقتصادی از طریق دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت کشوری است، شهرداری ها هم شامل آن است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران یکی از مهمترین بازیگران حوزه مسکن در سطح کشور است. چراکه قیمت مسکن در تهران، بویژه منطقه ها شاقتصادی، رهبر بازار مسکن است و افزایش قیمت در منطقه ها شاقتصادی تهران باعث افزایش قیمت در کل استان و کل کشور می گردد. لذا با طولانی شدن فرایند صدور پروانه، عملا هزینه ساخت مسکن را بالا می بریم.

اقراریان در ادامه تشریح کرد: اگر بتوانیم زمان صدور پروانه ساختمانی را به زمانی حدود دوماه برسانیم اتفاق بسیار موثری خواهد بود چراکه بعضا این زمان تا 18 ماه طول می کشد و اگر محاسبه کنیم و سود سرمایه گذاری مسکن را 50 درصد در نظر بگیریم، در این خواب سرمایه، عدد این سود بسیار کاهش پیدا می کند و در عوض هزینه ساخت و ساز مسکن افزایش پیدا می کند.

این عضو شورا در ادامه متذکر شد: البته بخشی از این فرایند صدور مجوز به دستگاه های دیگر مانند اوقاف و امور خیریه باز می گردد. شهرداری و شورا این آمادگی را دارند که تمام تلاش خود را برای الکترونیکی کردن و کاهش زمان صدور این مجوزها انجام دهند.

وی به همین علت اضافه کرد: در موضوع مقررات زدایی و حذف موارد دست و پاگیر حمایت قانون را هم دارد فقط نیاز است که دست به دست هم دهیم. اگر شورای شهر تهران پرچمدار این موضوع گردد، تبدیل به الگویی برای سایر دستگاه ها خواهد شد. این موضوع مطالبه مردم است و بهتر است مجوز شفاف، و فرایندهای آن روشن باشد و عوارض به صورت دستی محاسبه نگردد تا گلوگاه های فساد بسته گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1217

به "الکترونیکی شدن صدور مجوزها گلوگاه های فساد را می بندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکترونیکی شدن صدور مجوزها گلوگاه های فساد را می بندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید