بذرپاش: باید مکانیزم های تشویقی و تنبیهی جدی تری برای فروش اموال پیش بینی کرد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، تهران (پانا) - رییس دیوان محاسبات با بیان اینکه برترین راه حل جبران کسری بودجه، فروش اموال و دارایی های دولت است گفت باید مکانیزم های تشویقی و تنبیهی جدی تری برای فروش اموال پیش بینی کرد تا این امر محقق گردد.

بذرپاش: باید مکانیزم های تشویقی و تنبیهی جدی تری برای فروش اموال پیش بینی کرد

به گزارش خانه ملت، مهرداد بذرپاش پس از حضور در نشست کمیسیون مالی گفت: در حال حاضر در فصل آنالیز بودجه سال 1401 به سر می بریم و در نشست امروز کمیسیون مالی گزارشی از لایحه بودجه سال آینده تقدیم شد؛ یکی از موارد مهم در بودجه سال آینده ارز ترجیحی است، زیرا تصمیم گیری درخصوص منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی و منابع ریالی حاصل از این موضوع به برنامه دقیق تری احتیاج دارد تا نحوه یاری ها به صورت مستقیم به معنای پرداخت به دهک های مختلف و به صورت غیرمستقیم به معنای یاری به بخش های مختلف فراوری، باید دقیق تر آنالیز و در خصوص آن تصمیم گیری گردد.

رئیس کل دیوان محاسبات اضافه نمود: کسری تراز عملیاتی بودجه یکی دیگر از موضوعات قابل اهمیت است که همه ساله به آن دچار بودیم و در سال آینده نیز این موضوع وجود دارد؛ کسری تراز عملیاتی بودجه سال آینده از امسال حدود 35 درصد کمتر است.

وی یکی از برترین راهکارها برای جبران کسری بودجه را فروش اموال و دارایی های دولت برشمرد و افزود: دولت دارایی های زیادی دارد که هر چند در بودجه سال 1400 نیز فروش آن پیش بینی شده بود، اما باید مکانیزم های تشویقی و تنبیهی جدی تری برای فروش اموال پیش بینی کرد تا این امر محقق گردد.

بذرپاش ادامه داد: دولت در سال آینده به راحتی می تواند حدود 200 هزار میلیارد تومان دارایی بفروشد، حتی بسیاری از ساختمان ها، اموال منقول و غیرمنقول، سهام شرکت ها قابلیت این موضوع را دارند. با تحقق این موضوع از یکسو دولت از نگهداری این اموال رها می گردد و از سوی دیگر منابع مناسبی به دولت می رسد. بعلاوه با این روش تمرکز از فروش اوراق برداشته می گردد.

رئیس کل دیوان محاسبات با بیان اینکه با فروش اموال و دارایی دولت سقف عایدیهای مالیاتی که بیش از 530 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده را می توان کمتر در نظر گرفته و این عایدی را واقعی تر کرد، گفت: با تحقق این امر فاصله حدود 60 درصدی عایدیهای مالیاتی نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت. دیوان محاسبات نیز معتقد است که این عدد بالا بوده و باید کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای فروش اوراق در صورت عدم فروش نفت یا عدم تحقق عایدیهای مالیاتی پیشنهاد می گردد که مجلس سقفی در نظر گیرد، اضافه نمود: برای انتظام بخشی به حقوق ها پیشنهاد می گردد مجلس حکمی را داشته باشد که سقف و کف حقوق ها در شرکت های مختلف ذیل صندوق ها، شرکت های ذیل بانک ها، نهادهای عمومی و شهرداری ها با ذکر نام درج گردد که امکان نظارت برای دستگاه های نظارتی فراهم باشد.

بذرپاش توضیح داد: امیدواریم در زمانی که مجلس لایحه بودجه را در دست آنالیز دارد، بودجه خوب و کارآمدی را تصویب کند تا سال 1401 را بهتر از سال 1400 سپری کنیم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1153

به "بذرپاش: باید مکانیزم های تشویقی و تنبیهی جدی تری برای فروش اموال پیش بینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بذرپاش: باید مکانیزم های تشویقی و تنبیهی جدی تری برای فروش اموال پیش بینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید