غرقی: غرب می خواهد خودش مسلح و ایران بدون سلاح سر میز مذاکره بیاید ، هدف فشار حداکثری است نه مذاکره

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: درخواست طرف غربی در خصوص مذاکره برسر توان موشکی ایران به معنای آن است که جمهوری اسلامی سلاح خود را زمین گذاشته و خلع سلاح گردد و طرف مقابل مسلح پای میز مذاکره بیاید.

غرقی: غرب می خواهد خودش مسلح و ایران بدون سلاح سر میز مذاکره بیاید ، هدف فشار حداکثری است نه مذاکره

مرتضی غرقی، کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد رایزنی سناتور های آمریکایی با اروپا به منظور ارائه طرحی برای جایگزینی برجام که براساس آن سوخت صلح آمیز هسته ای تا ابد در خاک کشور های خلیج فارس ممنوع گردد و در مرحله دوم ایران و آمریکا بر سر مسائل موشکی پای میز مذاکره بنشینند، گفت: آنچه ایران به خاطر آن بند های برجام را نادیده گرفت، نوع واکنش آمریکا و اروپا بود که مفاد و تعهدات این توافق نامه بین المللی را نقض کردند.

وی با بیان اینکه آنچه در صحنه سیاسی اروپا و آمریکا به دنبال آن هستند این است که با توجه به فرمول ارائه شده بازی سیاسی را طراحی نمایند که ایران را مشغول و از حق خود دور کند، اضافه نمود: هیچ سازمانی در جهان حق محدود کردن غنی سازی برای کشور ها را ندارد و ایران نیز به مانند همه کشور ها حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد.

غرقی ادامه داد: براساس این طرح آمریکایی ها به دنبال آن هستند که غنی سازی هسته ای به شکل صلح آمیز آن را در کل منطقه خلیج فارس ممنوع نمایند که قطعا جمهوری اسلامی جدای از نظر سایر کشور ها زیر بار این درخواست نخواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: درخواست آمریکا و غرب مبنی بر اینکه هیچ کدام از کشور های خلیج فارس حق غنی سازی در خاک خود را ندارند به این معنی است که آن ها پای خود را از اختیارات موجود فراتر گذاشتند، چون چیزی را از جمهوری اسلامی خواستند که نه تنها خط قرمز نظام بلکه خط قرمز مردم نیز محسوب می گردد.

وی با اشاره به دومین بند درخواستی سناتور های آمریکایی برای طرح جایگزینی برجام گفت: مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران مسئله مهمی است که باید از خود اروپا پرسید آیا حاضر به مذاکره در مورد امنیت خود با آمریکا می باشد؟ و یا حتی خود آمریکایی ها در مورد توان موشکی خود حاضر به مذاکره با روس ها هستند؟

غرقی ادامه داد: این درخواست به طرف غربی به معنای آن است که جمهوری اسلامی سلاح خود را زمین گذاشته و خلع سلاح گردد و طرف مقابل مسلح پای میز مذاکره بیاید.

این کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: این فرایند به خوبی نشان دهنده آن است که غرب و آمریکا به دنبال مذاکره با ایران نیستند بلکه به دنبال اعمال فشار حداکثری هستند.

وی اضافه نمود: در شرایط فعلی ایران نه تنها به آمریکا اعتماد ندارد بلکه اعتماد خود به اروپائیان را نیز از دست داده و در صورتی که بنا به مذاکره مجدد در مورد مسائل هسته ای باشد زمین و قواعد بازی با گذشته کاملا متفاوت است و باید هر اتفاقی که پشت میز مذاکره رخ می دهد گام به گام و مبتنی بر عملکرد طرفین باشد، چون دیوار بی اعتمادی بین ما و آن ها بسیار قطورتر از گذشته شده است.

غرقی ادامه داد: از سوی دیگر کارنامه عملکرد آمریکا با کره شمالی به خوبی پیش روی چشمان ایران است و آنچه آمریکا در طی دو سال گذشته با کره انجام داد و آن ها را بازی داد کاملا نشان از این است که ایالات متحده عزمی برای مذاکره ندارد و به دنبال آن است که چیزی را که به وسیله جنگ نتوانست به آن برسد به وسیله مذاکره مهیا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مسائل داخلی ایران از جمله سیل، مسائل مالی و بحران کرونا گفت: آمریکا به دنبال سوء استفاده از این شرایط است، اما باید بداند جمهوری اسلامی زیر بار مذاکره تحمیلی نخواهد رفت و امروز ملت ایران غرب و اروپا را به خوبی شناخته است.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها موجب پی بردن ما به مسائل داخلی شده است، یادآور شد: به فضل الهی خواهیم توانست در خلال این تحریم ها روی توان داخلی خود حساب کنیم و به سمت استقلال حرکت کنیم.

غرقی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز زیر بار فشار مذاکره نخواهد رفت، یادآور شد: درخواست طرف مقابل نه تنها با منافع ملی ما در تضاد است بلکه حقوق بین المللی را نیز نقض می نماید.

این کارشناس مسائل بین الملل در خاتمه گفت: آنچه این روز ها در ایران اتفاق می افتد بخشی از پروسه توسعه است و طبیعی است که این سناریو یعنی توسعه و استقلال در هر کشوری هزینه دارد، اما افق های روبروی ایران روشن است و قطعا این روز ها نتایج دلچسبی را به بار خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 21

به "غرقی: غرب می خواهد خودش مسلح و ایران بدون سلاح سر میز مذاکره بیاید ، هدف فشار حداکثری است نه مذاکره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرقی: غرب می خواهد خودش مسلح و ایران بدون سلاح سر میز مذاکره بیاید ، هدف فشار حداکثری است نه مذاکره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید