مبارزه با کرونا مسئولیت مشترک جامعه جهانی و اولویت اساسی است

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران - گروه بین الملل: چانگ هوا سفیر چین در ایران طی یک یادداشتی گفت: هم اکنون، همزمان با شیوع ویروس کووید -19 در بسیاری از کشورهای جهان و گسترش آن در نقاط مختلف، مبارزه با فراگیری این ویروس به مسئولیتی مشترک برای جامعه جهانی و اولویتی اساسی برای دولت های تمام کشورها مبدل شده است. اما اخیراً، برخی از مقامات و سیاستمداران آمریکایی بدون توجه به اصل مبارزه با این ویروس، با مشغول سازی کاذب جهانیان به مسائلی چون محکوم ساختن چین به پنهان کاری در فرایند مبارزه با این معضل و در پیش دریافت جهت نشر اکاذیب، موجبات تأخیر 6 هفته ای جهان در ورود به این عرصه را فراهم آوردند. چین قاطعانه با این رویکرد که موجب سیاه نمایی در فرایند تلاش های دولت و ملت چین در عرصه مبارزه با کرونا شده، مخالفت می کند.

مبارزه با کرونا مسئولیت مشترک جامعه جهانی و اولویت اساسی است

وی با بیان این مطلب افزود: از مدتی قبل تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، آمریکا، اروپا، چین و کارشناسان دیگر کشورها نشان داده که اگرچه نخستین موارد بروز ویروس کووید -19 در ووهان بوده است اما این مسئله لزوماً به معنای آن نیست که منشأ شیوع ویروس چین بوده باشد. برخی از دانشمندان آمریکایی بر این باورند که این امکان وجود دارد که ویروس چندین سال در جوامع بشری منتشر بوده باشد و برای این ایام حتی رقم 10 سال را نیز ذکر نموده اند. هر چند که هنوز نتیجه قطعی در رابطه با منشأ اصلی شیوع ویروس به دست نیامده اما این یک موضوع علمی است، رویکرد منطقی در چنین مواردی ایجاب می کند که این موضوع را برای پژوهش در اختیار دانشمندان قرار دهیم، به نقطه نظرات سازمان جهانی بهداشت گوش فرا داده و نامی بی طرفانه برای این ویروس برگزینیم، نه اینکه با دستاویز قرار دادن حدس و گمان ها درباره منشأ ویروس به اتهام افکنی علیه چین بپردازیم.

سفیر چین در تهران خاطر نشان کرد: از زمان وقوع فراگیری ویروس کووید -19، چین به نوعی رقابت با زمان مشغول بوده، همزمان پیگیری نبرد با ویروس در عین حال به طور قاطع شتاب گسترش و فراگیری آن را مهار نموده است. جدول زمانی روبروه و مقابله چین با این ویروس کاملاً شفاف و عیان است. در تاریخ 27 دسامبر 2019، جانگ جی شیِن مدیر گروه تنفسی و مراقبت های ویژه بیمارستان ترکیبی طب چینی - غربی استان خو بِی، در گزارشی مبنی بر مشاهده سه مورد مشکوک در مجموعه تحت نظرش خبر داد. در روز بیست و نهم همان ماه، مراکز مرتبط با امور کنترل بیماری های واگیردار استان هوبی و شهر ووهان به همراه تعدادی از بیمارستان های مربوطه نسبت به آغاز تحقیقات مربوط به حوزه فراگیری در این خصوص اقدام کردند. چند روز بعد یعنی سی ام، کمیته بهداشت و درمان ووهان اقدام به انتشار اطلاعیه فوری امور مربوط به معالجه و درمان بیماری عفونی با منشأ نامعلوم پرداخت.

وی شرح داد: در تاریخ 31 دسامبر، گروهی از متخصصان و کارشناسان کمیسیون ملی درمان چین برای بررسی میدانی موضوع به شهر ووهان وارد شدند. در تاریخ سوم ژانویه، اطلاع رسانی رسمی چین از کانال سازمان جهانی بهداشت و کشورهای دیگر از جمله آمریکا آغاز شد. در روز هشتم همان ماه، جزئیات مقدماتی از اطلاعات مربوط به این ویروس آشکار شد. در روز یازدهم، مرکز کنترل بیماری های واگیردار چین اطلاعات مربوط به ساختار ژنوم ویروس کووید -19 را در گزارشی پنج بندی بر روی پایگاه اطلاع رسانی این مرکز در فضای مجازی منتشر کرد و از این طریق اطلاعات مربوطه را با جهانیان و سازمان جهانی بهداشت همرسانی کرد.

چانگ هوا گفت: نهایتاً در تاریخ بیست و سوم ژانویه تدابیر همه جانبه، جامع و قاطع دولت چین در بستن گذرگاه ها و دیگر امور مربوطه اجرایی شد. تدابیری که دولت چین در این زمینه اتخاذ کرد، تعیین کننده، به موقع و قاطع بود و به میزان قابل توجهی از ایمنی زندگی و سلامت مردم چین حراست کرد. این اقدامات در عین حال در مقابله با فرایند فراگیری ویروس در سراسر جهان و فراهم آوردن عنصر ارزشمند زمان در این رابطه دستاوردی قابل توجه به حساب می آید. همانگونه که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نیز بیان داشتند، تلاش های چین در این زمینه به گونه ای معجزه آسا منحنی اپیدمی این ویروس را تغییر داده و از رهگذر این تلاش ها، فرصتی قابل توجه برای جهان ایجاد شد. در نخستین روز ماه آوریل یکی از مسئولان مربوطه در سازمان جهانی بهداشت، بار دیگر اتهامات بی اساس مربوط به عدم شفافیت چین در این خصوص را رد کرد. اخیراً در مجله ساینس مقاله مشترکی از جانب محققان آمریکایی، انگلیسی و دیگر کشورهای جهان منتشر شده که در آن اشاره شده که اقدامات چین در حوزه پیشگیری و مقابله با فراگیری ویروس کووید -19 در حقیقت با شکستن زنجیره انتقال بیماری، به ایجاد زمانی ارزشمند برای مبارزه دیگر کشورها با این ویروس منجر شده است.

وی در ادامه گفت: سردبیر رسانه معتبر لنست نیز به تازگی با اشاره به برنامه اخیر شبکه بی بی سی به روشنی گفت که اطلاعات ارسال شده از جانب چین بسیار شفاف بوده اما ما در این رابطه تمام مهلت مان در ماه فوریه را هدر دادیم و این موضوع را تنها می توان یک رسوایی ملی نامید. این دیدگاه های علمی، معتبر و کارشناسی مواردی اند که به نظر می رسد باید از جانب تمام طرف ها از جمله ایالات متحده محترم شمرده شده و مورد توجه قرار گیرند.

سفیر چین در تهران افزود: اما در روزهای اخیر، به طور ناگهانی گزارش هایی در خصوص اعلان کمتر از واقعیت تعداد قربانیان کووید -19 در ووهان منتشر شده است. منبع این خبر دو مورد از ابزارهای جنگ روانی آمریکا بوده که توسط نهادهای این کشور هدایت می شوند. آنها با استناد به خبر دروغین گزارش سری یک منبع اطلاعاتی آمریکا از پنهان کاری دولت چین در زمینه آمار مبتلایان به کووید -19 و همچنین میزان قربانیان این ویروس سخن گفته اند. مهار اپیدمی کووید -19 در کوتاه مدت توسط چین و پیشگیری از ابتلاء و قربانی شدن تعداد بیشتری از مردم به این دلیل بوده که ما زندگی مردم و سلامت آنها را در نبرد با فراگیری کووید -19 در جایگاه نخست قرار داده ایم و در این زمینه ابایی از توقف امور مالی نداشته و میلیاردها یوآن زیان در حوزه تولید ناخالص ملی مان را به جان خریده ایم. ما با صرف صدها میلیارد یوآن از منابع مالی کشور و متمرکز سازی قدرت سراسری مان به حمایت و کمک ووهان شتافتیم، نه با اتکا بر پنهان سازی آمار و ارقام یا تخفیف در تعداد قربانیان؛ چرا که چنین کاری نه معنایی دارد و نه اصولاً امکان پذیر است. بهره گیری از این روش ها برای حمله به چین، به شدت اشتباه و رفتاری بی شرمانه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر، چین همچنان با دو مسئولیت خطیر در مقابله با ورود موارد جدید به کشور از خارج از سویی و مقابله با بازگشت بیماری در فضای داخلی از دیگر سو روبرو است. بسکمک از شرکت های چینی هم اکنون در شرایطی هستند که حتی نباید یک لحظه را از دست بدهند و به طور شبانه روزی به تولید محصولات پزشکی و تجهیزات پیشگیری از بیماری مشغول هستند و از رهگذر این اقدامات به ارائه تجهیزات مورد نیاز جهان در زمینه مبارزه با ویروس می پردازند. چین از آغاز تا کنون خود را به اطلاع رسانی باز، شفاف و مواضع مسئولانه متعهد دانسته و علاوه بر آن بر لزوم واکنش مثبت نسبت به توجهات و همدردی های تمام طرف ها تاکید دارد، بر این مبنا ما همکاری های بین المللی را پیگیری نموده و نسبت به ارائه کمک های مورد نیاز به برخی از کشورها اقدام نموده ایم، همزمان و در همین چارچوب ارائه سریع اطلاعات مربوطه به سازمان جهانی بهداشت و کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده در دستور چین قرار داشته که البته با ستایش عمومی جامعه جهانی نیز روبرو شده است. واقعیت این است که ما فرصت، تمایل و دغدغه ای برای پرداختن به کمپین های اخبار و اطلاعات کذب نداریم.

چانگ هوا افزود: باید دید برخلاف مواضع آمریکا، رویکرد ایالات متحده برای حل و فصل این چالش به چه صورت بوده است، باید بررسی کرد که بالاخره این کشور از تلاش های عظیم و فداکاری های گسترده چین در نبرد با این ویروس بهره گرفته یا خیر، در این خصوص بی شک دولت آمریکا بیش از هر کس واقعیت را می داند و البته مردم آمریکا نیز این موضوع را با همه وجود لمس نموده اند. ما شرایط سخت کنونی آمریکا و فشاری که در حال حاضر متوجه برخی از مقامات رسمی این کشور است را درک می کنیم و با مردم آمریکا که هم اکنون با شرایط فراگیری ویروس روبرو شده اند به شدت همدردی می کنیم.

وی شرح داد: بر همین اساس نیز آمادگی داریم تا در چارچوب روحیه کمک های بشردوستانه، حمایت و کمک های در حد توان مان را برای مقابله این کشور با فراگیری ویروس ارائه کنیم. اما اتهام افکنی و فرافکنی از مسئولیت های خویش، زمان از دست رفته را جبران نخواهد کرد، تداوم دروغگویی نیز تنها منجر به هدر رفتن بیش از پیش زمان و از دست رفتن جان های بیشتری خواهد شد. چین صادقانه امیدوار است که آن سری از مقامات و سیاستمداران آمریکایی ضمن رها کردن دیدگاه ها و افکار مربوط به دوران جنگ سرد، ایمنی حیات مردم این کشور را سرلوحه امور و سیاست های خویش قرار دهند. تداوم دستمایه قرار دادن زندگی و ایمنی مردم برای مقاصد سیاسی، رویکردی غیراخلاقی و غیر انسانی است که باید با محکومیت مشترک تمام ملت های جهان و از جمله ملت آمریکا روبرو شود. امید که دولت آمریکا تمام توان و فکر و ذکر خویش را صرف چگونگی مقابله با این ویروس و همچنین حفاظت همه جانبه از جان و سلامت مردم آمریکا کند.

سفیر چین در تهران افزود: ویروس بر مبنای ایدئولوژی عمل نمی کند و به کشور یا قوم خاصی هم مربوط نمی شود. در روبروه با فراگیری ویروس، رسالت مشترک تمام کشورها، تقویت اتحاد و همکاری های فی مابین است و تنها از رهگذر چنین رویکردی است که می توان در مبارزه با فراگیری ویروس به پیروزی سریع دست یافت. از زمان وقوع فراگیری ویروس تا به امروز، سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای بین المللی تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا ضمن تقویت هماهنگی در امر سیاست گذاری در نظام بین الملل، از تخصیص بیش از پیش منابع، به ویژه در حوزه تقویت ساختار بهداشت عمومی و جبران ضعف های آن به خصوص در کشورهای در حال توسعه بر آمادگی روبروه، مقابله و پیشگیری در این زمینه بیفزایند که این رویکرد با حمایت های عمومی جامعه جهانی نیز روبرو شده است. در جریان برگزاری اخیر نشست ویژه سران جی 20 که به موضوع کرونا اختصاص داشت، تمام حاضران در نشست بر این باور بودند که در برابر فراگیری ویروس، هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی به حفظ خود در برابر این معضل بپردازد، همچنین تمام حاضران بر این موضوع تاکید داشتند که امروز جامعه جهانی بیش از هر زمانی نیازمند اتحاد و همکاری است.

وی بیان کرد: برای تحقق مبارزه جهانی با فراگیری ویروس، چین ضمن ارائه کمک های تجهیزاتی در حوزه پیشگیری و مقابله، نسبت به اعزام گروه های کارشناسی و برگزاری ویدئو کنفرانس هایی با هدف تبادل تجربیات و غیره اقدام نموده است، امروز شرکت های چینی با تمام توان تولیدی خود دست به کار شده و در راستای رفع نیازهای کشورهای مختلف در زمینه تجهیزات پزشکی اقدام می کنند، شرکت های چینی و سازمان های مردم نهاد ما نیز در همین چارچوب دست کمک خود را به سوی کشورهای مختلف دراز نموده اند.

سفیر چین در تهران در خاتمه گفت: در حال حاضر چین نسبت به ایجاد مرکز اطلاعات مجازی مبارزه و پیشگیری با ویروس کووید -19 اقدام نموده که این پایگاه اینترنتی به روی تمام کشورها باز است. رهبر چین، جناب شیء جین پینگ پیشنهاد برگزاری زودهنگام نشست وزرای بهداشت جی 20 و همچنین برگزاری نشستی با حضور مقامات ارشد مرتبط با حوزه ایمنی بهداشت عمومی در زمان مقتضی را ارائه نموده تا از قبل آن ضمن تقویت همرسانی اطلاعات مربوطه، اموری چون توسعه دارویی، تقویت پژوهش های مرتبط با حوزه واکسیناسیون، همکاری های پیشگیری و همچنین مقابله مؤثر با فراگیری ویروس در چارچوب فرامرزی آن مورد توجه و تمرکز قرار بگیرد. ما باید دست در دست هم برای جبران ضعف های کشورهای در حال توسعه در حوزه بهداشت عمومی و تقویت ظرفیت های روبروه این کشورها با موارد مشابه اقدام کنیم. ابتکار کمک بخشی به مبارزه با فراگیری ویروس در چارچوب گروه کشورهای جی 20 که با حمایت سازمان جهانی بهداشت مطرح شده، با تقویت تعاملات فی مابین در حوزه داده های پزشکی، موجبات هماهنگی در امر سیاستگذاری و همکاری های عملیاتی کشورها را فراهم می آورد. چین اطمینان دارد، تنها از رهگذر تقویت همکاری تمام کشورها، به گونه ای که گویی همه سوار بر یک کشتی اند، و کمک رسانی متقابل است که پیروزی قطعی در نبرد با فراگیری ویروس محقق خواهد شد، و در این صورت همگان به استقبال آینده ای زیباتر و روشن تر برای توسعه بشری خواهند نشست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 113

به "مبارزه با کرونا مسئولیت مشترک جامعه جهانی و اولویت اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبارزه با کرونا مسئولیت مشترک جامعه جهانی و اولویت اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید